torsdag 26 juni 2008

The Last Legion


Egentligen undrar jag varför man automatiskt måste se en sån här film bara för att det är en cool snubbe på omslaget? För jag menar, hur många såna filmer visar sig i slutändan vara sevärda? Väldigt få. Last legion viste jag inget om annat än att jag noterat att den hade en cool framsida, en usel titel samt att jag sett en trailer för den som såg väldigt billig ut. Mina fördomar sa mig att denna europeiska samproduktion skulle misslyckas med det som (även dom dåliga) amerikanska episka filmerna ändå lyckas med: Nämligen att vara episka.

Men det är lite lustigt att Last legion visar sig ha nåt. Nog för att den ser billig ut vad gäller antalet statister men å andra sidan är rekvisita och miljöerna riktigt välgjorda. Och det är bara några få specialeffekter som känns tveksamma. Filmen ser faktiskt bra ut! Men det finns problem. Att rollbesätta Colin Firth som den stenhårde krigaren fungerar precis så dåligt som man kunde förutse. Och dessutom finns en hel del tråkiga skämt samt en löjligt onödig klyscha: Tjejen i sällskapet hugger ner tio skurkar samtidigt som männen står och ser på, ger varandra förvånade och menande blickar och det avslutas med att tjejen bjuder på ett kaxigt leende... Sjukligt tröttsamt. Ska man nämna något om storyn förresten? Rom är under belägring av barbarerna, den nye Ceasar som bara är ett barn måste evakueras men är inte välkommen någonstans så han blir förd till Brittanien. Med sig har han svärdet Excalibur (?) samt ett gäng som bl.a. består av en Merlin-aktig typ spelad av Ben Kingsley. Men, tyvärr, filmen faller verkligen ihop till slut. Det blir för mycket känsla av B och billigt. Vissa effekter i slutet är verkligen usla.

Faktum är att bilden på den här Blu-ray utgåvan är riktigt sylvass vilket var en trevlig bonus med tanke på all vacker rekvisita. Extramaterial saknas.

:-(

måndag 23 juni 2008

Arn - Tempelriddaren


Så har den första svenska titeln på Blu-ray anlänt! (Ignorerar att ett engelskt bolag har gett ut Sjunde inseglet förra året...) Arn är den första svenska film som släpps på den svenska marknaden i Blu-ray och om jag förstått saken rätt är Nutley/Bergströms senaste kalkon Angel den andra. Hur som helst läste jag Arn-böckerna när dom kom och gillade dom. Inte för att dom är några mästerverk men dom lyckades få med en trevlig blandning av svensk historielektion, coola tempelriddare och en rätt bra story. Filmen hade man väl inga större förhoppningar på annat än att den inte skulle vara dålig, att den inte skulle påminna en sekund om Tre solar. Jag förstår precis vad Strage menar när han säger att han så gärna ville ge den en trea. Men till skillnad från honom kommer jag inte att ångra mig, jag tycker faktiskt att det är precis vad den är värd.

Visst, den är lite för långsam, lite för ostrukturerad och det finns några tveksamma skådespelarinsatser. Å andra sidan är skådespelarna överlag faktiskt helt ok, det ser ofta väldigt bra ut och scenerna i Jerusalem fungerar. Filmen är inget mästerverk men å andra sidan behöver den inte skämmas för sig. Jag blir nästan förvånad över att den funkar och även om det inte är ett fantastiskt högt betyg så är det inte heller motsatsen.

Bilden är kanske inte så där superdupervass som det kan vara i Blu-ray men vid scener som utspelar sig i skogen syns det tydligt att det är HD man tittar på. Förutom Dolby digital finns DTS-HD vilket mest känns kul för att det är en indikation på att man satsat lite extra. Synd bara att det tar slut där för lite extramaterial hade man väl ändå kunnat fläska på med i detta med svenska mått mätt jätteprojekt. Eller varför inte ha låtit Guillo sitta och pösa i ett kommentarspår? Det hade varit något det. Kanske kommer det i Arn the ultimate multidisc limited collector’s edition?

:-I

München


Det har varit lite tunt med uppdateringar på sista tiden dels pga. en flytt och dels pga. fotbolls-EM. Men nu börjar det finnas lite mer utrymme för film känns det som. München tillhör en av dom där filmerna som jag såg för ett par år sedan, gillade, som nu finns på DVD för en spottstyver och som det känns som ett perfekt läge att se om. Efter massakern på israeliska idrottsmän vid OS i München 1972 beslutar Israel att mörda dom som låg bakom (eller det var i alla fall den officiella förklarningen till att man skickade ut ett team lönnmördare på en turné i diverse europeiska länder. ”Officiella” är för övrigt ett väldigt dåligt ordval då operationen var allt annat än officiell). Filmen följer detta team och fokus ligger på ledaren Avner som spelas av Eric Bana.

Det är lika bra att gå rakt på sak: München är en riktigt, riktigt bra film! Jag har fått höra från fler än en att den är seg och tjatig eftersom den i princip följer mönstret: Planera mord, utför mord. Planera nytt mord, utför. Osv. Jag tycker dock sånt är fascinerande och spännande så länge som det känns som trovärdiga skildringar och det är precis vad det gör. Och det känns dessutom extra trovärdigt med alla taffligheter som inträffar när dom ska utföra dåden. Pistoler som krånglar, förvirring kring om det är rätt offer. Filmens ämne är ju väldigt kontroversiellt av flera anledningar och filmen ställer ett antal frågor om rätt och fel. Styrkan ligger dock i att den inte försöker besvara frågorna. München spelar upp vad som hände och ger argument för olika ståndpunkter men lämnar utrymmet åt dig som tittare att dra dina egna slutsatser. Tänk om fler filmer kunde vara uppbyggda på det viset.

Bilden är klädsamt naturlig och DTS-spåret är maffigt. Tyvärr är det väl tunt med extramaterial. En introduktion av Spielberg samt en (?) kort dokumentär är det enda som bjuds.

:-D

onsdag 18 juni 2008

Juno


Har kliat mig i huvudet över att Juno fått stor uppmärksamhet. Jag tyckte den framstod som en normal och säkert helt ok film men ändock inte mer än en bagatell och jag såg fram emot att få kalla den överreklamerad. Men nu vet jag inte vad jag ska säga för jag var inte beredd på det här. Möjligen är jag överkänslig men en dialog skriven av och för tonåringar fick mig att härda ut i blott 20 minuter. Vilket om man jämför med att sitta på tunnelbanan under så lång tid bredvid ett gäng babblande tonåringar är en väldigt, väldigt lång tid. Oj vad gammal jag känner mig nu.

Men då jag inte sett klart filmen hoppar jag över att betygsätta.

Eastern Promises


Med A history of violence har David Cronenberg lanserat sig som en regissör som inte bara gör extremt konstiga filmer utan även filmer som behandlar mer jordnära ämnen. Såsom i Eastern promises där man får följa Naomi Watts som spelar en sjuksköterska med ryskt påbrå som råkar bli indragen i den ryska maffians förehavanden i London. Viggo Mortensen som spelar en rikligt tatuerad underhuggare strävandes efter avancemang gör en riktigt bra roll som cool, hänsynslös men empatisk. Det är en ganska liten film, skådespelarinsatserna är över lag bra och den enda som framstår som platt är Watts. Fast å andra sidan är det just det hon ska förmedla, hon ska vara den normala, tråkiga som den spektakulära och främmande världen ska speglas på. Trots att filmen är ”normal” känns det som Cronenberg trots allt. Inte bara för att den bitvis är väldigt slafsig utan den där konstiga stämningen som brukar genomsyra hans filmer hela tiden finns där i bakgrunden. Den avslutande scenen är för övrigt extremt våldsam men Cronenberg glorifierar inte utan skildrar våldet på ett väldigt obehagligt och naket (hepp!) vis.

Den här DVD:n kommer dock aldrig vinna priser för hög teknisk kvalitet. Därmed inte sagt att det ser dåligt ut. Som bonus ingår en kort dokumentär om skapandet av filmen och en om tatueringstraditionen inom den ryska maffian varav den sistnämnda var intressant.

:-)

fredag 6 juni 2008

30 Days of Night


Upplägget, en liten stad i Alaska där solen inte går upp under 30 dagar på vintern blir invaderad av vampyrer som då kan härja fritt, lät bra så jag passade på att hyra. Det finns vissa regler att hålla sig till inom vampyrgenren men några små justeringar är tillåtna. En sak som man gjort i den här filmen (eller rättare sagt i serietidningen som den baserar sig på) är att ge vampyrerna något som närmast kan beskrivas som hajtänder istället för den vanliga varianten. En annan är att vampyrerna är väldigt djuriska och aggressiva, lite väl för min smak. Nog för att jag just konstaterade att det är ok och antagligen önskvärt att pröva lite nya grepp saknar jag dom förfinade och romantiska delarna som följer med traditionella vampyrer. Det här är verkligen filmens stora problem: Vampyrerna beter sig i princip likadant som zombierna i nyinspelningen av Dawn of the dead dvs. dom är totalt galna och springer runt och attackerar folk. Problemet med det är att hela poängen med att göra en vampyrfilm försvinner om vampyrerna beter sig som något helt annat än just vampyrer. Upplägget påminner dessutom om Dawn of the dead i det att det ganska snabbt utvecklar sig till att handla om en grupp överlevare som måste röra sig från hus till hus. Och som zombiefilm fungerar det utmärkt! Det är slafsigt, atmosfäriskt och spännande! Inget mästerverk men en stabil skräckfilm som man absolut bör kolla in om man gillar sånt.

Bilden har överdrivna kontraster vilket passar en sån här typ av film bra och ljudspåret är maffigt. Dessutom finns lite dokumentärer och annat smått och gott på skivan.

:-I

Baron Münchausens äventyr


Såg Münchausen för några år sedan och vill minnas att jag hade blandade känslor då. Så varför betala för en fullprisutgåva i Blu-ray? För att det handlar om en sådan där visuell film som man inte kan låta bli att njuta av trots dess skavanker, för att det är ett sådant bildfyrverkeri och för att jag älskar Terry Gilliams vansinniga idéer. Filmen är bitvis väldigt tramsig, teatralisk och fånig. Vissa effekter är väldigt spektakulära medan andra inte riktigt funkar även om det är en viss speciell charm med det icke-digitala. Poängen med Münchausen är det oemotståndliga i att man får se när han rider på kanonkulor, att han spelar kort med Döden, att han tar ett luftskepp till månen och klättrar upp på den genom att fästa ett rep på månskärvans spets. Att man får se Botticellis Venus födelse äga rum och att hon spelas av en 17-årig Uma Thurman. Osv. Filmens ambitioner är i och för sig lite större än den klarar av att leverera, men bara nästan. Och även om vissa effekter som sagt inte är 100% är kostym och dekor fantastiska.

Bilden är bra för att vara en 20-år gammal film och det är inget direkt fel på ljudspåret även om det inte är särskilt spektakulärt. Kommentarspår med bl.a. Terry Gilliam var intressant. Dessutom ingår några dokumentärer som även om det är intressant fokuserar lite väl mycket på de enorma problem av alla de slag som omgärdade produktionen. Dessutom finns några bortklippta scener samt en funktion där man ser filmen samtidigt som infoskyltar dyker upp och presenterar en massa fakta.

:-)

Guldkompassen


Efter Stardust var jag lätt skeptisk mot ännu en barnslig fantasyfilm, men å andra sidan ska jag ju se allt som kommer i genren och dessutom var det lockande att kolla in en potentiellt spektakulär film i Blu-ray.

Nog för att den primära målgruppen är barn men Guldkompassen håller en hyfsat bra nivå, lite som med Harry Potter och Narnia går det att titta på den. Filmen utspelar sig i en slags parallellvärld till vår och har en känsla av 20- och 30-talen. I huvudrollen finns en ung flicka och som alltid i såna här berättelser visar hon sig besitta vissa speciella egenskaper vilket gör henne till en central person i storyn. Hon måste lösa mysteriet med att en massa barn försvinner och på vägen få ut en isbjörn med Ian McKellens röst ur sitt alkoholmissbruk. Typ.

Hela poängen med fantasy är att skapa en fantastisk värld som man köper och just detta brukar vara det som det brukar falla på att det känns fejk. Just därför känns det extra kul att konstatera att på den punkten lyckas Guldkompassen utmärkt! Det är en fantastisk värld som målas upp där man blandar ting och företeelser som man känner igen med fantasi. Nyckeln är att tona ner det fantastiska och inte göra det för spektakulärt och det lyckas man med. Det hänger ihop, ser riktigt bra ut och känns äkta! Det syns att man lagt ner en del pengar på produktionsdesign men frågan är vad som hände med budgeten för de digitala djuren som det myllrar av? I Guldkompassens värld är det nämligen så att ens själ inte finns inom en utan utgörs av ett (talande) djur som följer vid ens sida. Haken är att kvaliteten på dom dataanimerade djuren tenderar att pendla mellan tveksam till rena rama Katten Gustaf. Det är otroligt irriterande att de usla animationerna ska befolka de vackra dekorerna och då och då bryta illusionen. Mot slutet av filmen flippar det dock lite när dom kommer till Nordpolen och det ser lite för ofta ut som en gammal reklamfilm för Coca Cola. Annars är en märklig detalj att Sam Elliot är med på ett hörn och spelar samma cowboy som han gör i Big Lebowski!? En annan lustig episod utspelar sig i slutet av filmen när huvudrollen ska springa över en smal bro över ett stup och Ian McKellen ropar att hon ska fortsätta utan honom. Sagan om Ringen någon? Och precis som Sagan om Ringen slutar Guldkompassen med en rejäl cliffhanger.

Ljud och bild är verkligen tipptopp! Däremot ingår inget extramaterial utöver ett kommentarspår på den här hyrutgåvan vilket är intressant. Det var inte allt för länge sedan jag konstaterade det fördelaktiga i att Blu-ray marknaden är för ung för att släppa strippade hyrutgåvor och maxade köputgåvor, att om man hyr får man en massa extra. Tydligen så inte längre. För Guldkompassen finns att köpa i en dubbelutgåva med mer extramaterial. Ser det som ett tecken på att formatet är på väg att växa upp.

:-I

Star Wars - The Exhibition


Men vänta nu, det är något som verkligen inte stämmer med det här. Hur kan det komma sig att den enda stället i Sverige som Star Wars – the exhibition visas är i Örnsköldsvik??? Vilken dundertabbe för hur mycket folk den kommer dra och vilken personlig tragedi för mig...

:-(