tisdag 13 maj 2014

Slaget om England


Battle of Britain (1969) är en film som, såklart, skildrar slaget om England. En avgörande serie händelser men som jag aldrig riktigt fascinerats så himla mycket av. Skildringen är från båda sidor men den huvudsakliga fokusen ligger på den engelska sidan. Det jag gillar med storfilmer från den här tidsperioden som behandlar det andra världskriget är utgångspunkten ofta är att ta ett brett grepp på både taktiska och strategiska frågor, att de personliga berättelserna inte ligger i förgrunden. Jag tjatar men tänk om man kunde förmå sig göra sådana filmer idag, med dagens specialeffekter.

Filmen är uppenbart påkostad och även om jag redan kan grunden så lär jag mig lite mer om vad som hände de där avgörande dagarna. Som film är den långt ifrån något mästerverk utan istället bitvis om inte dålig så rätt tjatig. Att skildra luftstrid på ett begripligt vis är dock rätt svårt. Sevärd? Om man är intresserad av ämnet.

Inget extramaterial medföljer.

:-I

Inga kommentarer: