onsdag 14 maj 2014

The Blitz


The Blitz är en holländsk (nederländsk?) film från 2012 som egentligen heter Het Bombardement. Fokus ligger på Bombningen av Rotterdam men det är faktiskt en total slump att jag följer upp Battle of Britain med just den här filmen, två filmer som båda behandlar flygkrig under andra världskriget.

Redan i första scenen börjar jag ana oråd eftersom det rör sig om en gammal man idag som minns tillbaka på kriget. Alltså, den öppningen är den typen av klyscha som faktiskt är totalt onödig och därför bara gräsligt irriterande. Tyvärr repar sig filmen inte utan allt går snett. Det ska vara någon slags romantiskt drama men ändå späckad med ”komik”. Grunden är att arbetarkille blir förälskad i överklassflicka men hon är bortlovad och det är uppenbart att allt kommer kulminera i bombningen av Rotterdam. Det är en gräsligt usel film. När en film är riktigt dålig har jag ibland väldigt svårt att förstå hur det kunde gå så snett, hur filmskaparna tänkte. Så är inte fallet här för här förstår jag ungefär hur dom tänkte. Här behövs romantik, här behövs komik, här behövs osv. Det är en klyschfest med referenser från hundra filmer man sett. Det är på tok för mycket och totalt osammanhängande. Jag kan med all säkerhet säga att det här är den absolut sämsta holländska (nederländska) filmer jag någonsin sin sett! Vilket inte säger mycket då den enda jag kan komma på att jag sett utöver den här är Zwartboek.

En film så fylld av klyschor bjuder givetvis på klyschornas klyscha: Omslaget på DVD:n prövar givetvis på hakkorstricket!

:- =

Inga kommentarer: