måndag 5 maj 2014

Saboteur


Jag kommer gör ett avsteg från den allrådande principen på den här bloggen. Som säger att jag recenserar produkter, inte filmer i sig. Alltså, kommer det en box så recenserar jag hela boxen när jag är klar. Min julklapp Hitchcock – The Masterpiece Collection kommer dock bli ett undantag. Ett mastodontinlägg med 14 inlägg som kanske drar ut väldigt på tiden blir helt enkelt ogörligt. Så jag frångår principen och tar filmerna var för sig och så knyter jag ihop säcken med ett avslutande inlägg om själva boxen när jag väl är i mål.

Började med 50-talet, tog sen 40-talet och i och med Topaz avslutades 60-talet. Nu är det bara 40-talet kvar. Först ut är Saboteur från 1942. Till att börja med måste jag konstatera att det är lite svårt med så pass gammal film. Att ta det till mig. Stilen känns oundvikligen främmande och… gammal. Just därför blir jag så nöjd över att det uppenbarligen är ett riktigt bra manus. Dialogen, som låter så töntig och gammaldags, är faktiskt riktigt vass. Det skiner igenom. Temat i Saboteur är sabotage mot amerikanska vapenfabriker under andra världskriget. Utförda av amerikanska nazister. Huvudpersoner blir oskyldigt anklagad och måste försöka rentvå sig genom att finna de skyldiga. En klassisk story väl utförd!

Extrematerialet består av en 35 minuter lång dokumentär som ger lite insikt till filmen men som är av rätt tveksam kvalitet.

:-)

Inga kommentarer: