söndag 13 mars 2011

The Social Network - two disc. collector's ed.


Efter den fantastiska Zodiac gjorde David Fincher Benjamin Button, som jag iofs. gillade även om det handlade om ett nerköp. När jag hörde att hans nästa projekt var en film om Facebook undrade jag om han tappat stinget? Jag menar, en film om Facebook, hur intressant kan det bli? Då hade jag ingen aning om historien bakom Facebook.

Vilket jag har nu, tack vare The social network (2010). Det är lite lustigt med Fincher som tenderar att göra filmer som antingen är fantastiska eller som är ”bara” bra. Precis som med Zodiac placerade jag The social network i den senare kategorin bara för att sen flytta den till den fantastiska när jag väl sett om filmen. Det är ett gott betyg, det tyder på att filmen är välgjord, att det finns så mycket att upptäcka!

Historien i sig är ju väldigt spännande vilket är lite speciellt eftersom det handlar om en väldigt dialogtyngd film. Skådespeleriet är fantastiskt och bäst av alla är nog Jesse Eisenberg i huvudrollen som Mark Zuckerberg. En oerhört imponerande och komplicerad prestation!

Det är tjatigt med superlativ men allt är verkligen bra med filmen! Klippning och foto är perfekt och bidrar till att man fullständigt fänglas. Musiken av Trent Rezor är lite udda men på ett bra sätt. Det får filmen att kännas speciell. Och återigen har Fincher bevisat att specialeffekter ska vara till för att föra storyn vidare, inte vara i vägen. Tror inte att de flesta som ser filmen har en aning om hur mycket dataanimationer den innehåller. Jag hade det inte.

En film om Facebook 2011 ligger ju helt rätt i tiden. Men betyder det att den kommer kännas daterad om en 10-20 år? Jag tror faktiskt inte det. Givetvis är det ren spekulation men den är så välgjord och handlar faktiskt ganska lite om själva Facebook och betydligt mer om människorna bakom.

Bild och ljud är givetvis fantastiska på denna Blu-ray. Framförallt ljudet kanske borde lyftas fram med tanke på hur Fincher jobbar med väldigt subtila effekter. Extramaterial består av två kommentarspår och några timmar dokumentärt material som faktiskt berättar intressanta saker om filmen. Mycket bra!

:-D

Inga kommentarer: