måndag 9 januari 2012

2011


Brukar ju ta mig tid att sammanfatta filmåret, alltså mitt filmår dvs. de filmer som jag skrivit om här. Innan jag gör det vill jag lyfta fram att 2011 firade både DVDengar samt Club Kalkon 5-årsjubileum!

113 filmer blev det 2011, varav 77 på Blu-ray, 31 på DVD, 4 på bio samt 1 på tv (datorn). 113 är en försämring med 24 stycken jämfört med 2010. Har ingen riktig förklaring till detta? Jag har helt enkelt lagt ner mindre tid på filmtittande.

Vad har dock varit bäst? Pratar man om nyare filmer vill jag lyfta fram Biutiful, The Social Network, The Tree of Life samt Melancholia, fyra riktigt bra filmer som ger hopp om framtiden och bevisar att allt inte var bättre förr. Fast mycket var just det och jag vill lyfta fram Alien samt Apocalypse Now. Inte bara handlar det om fantastiska filmer utan om fantastiska utgåvor av fantastiska filmer! Lite specialgrejer jag ägnat mig åt har annars varit Vietnam-temat samt sammanställt topp-10 det förra årtiondet.

2012 då? När det gäller produkter finns det nu inte så jättemycket att se fram emot. Däremot kommer det att bli en grymt bioår med tre galet starka titlar: Prometheus, The Dark Knight Rises samt The Hobbit! När det gäller filmer som jag köpt 2011 kämpar jag fortfarande med Star Wars-boxen och borde verkligen ta tag i Taxi Driver.

Inga kommentarer: