söndag 12 juni 2011

Apocalypse Now - three discs - full disclosure


Importerade den här utmärkta amerikanska utgåvan av Apocalypse now i december förra året. Mycket har dock kommit emellan. Men när jag noterade att det kommer en motsvarande nordisk utgåva senare i månaden var jag tvungen att ta mig igenom mitt fynd. Annars skulle ju poängen med min import göras om intet… Denna full disclosure edition innehåller båda versionerna av Apocalypse now samt även den ypperliga dokumentärfilmen Hearts of darkness.


Apocalypse Now

Apocalypse now (1979) är världens bästa film! I sällskap med en handfull andra filmer... Vad jag menar är att den verkligen, verkligen är där uppe i toppen. Det är en film som jag tycker obeskrivligt mycket om och som har varit och är en viktig del av mitt liv. Stora ord men jag överdriver inte.

Jag skulle lätt kunna skriva en bok om Apocalypse now! Återigen, jag överdriver inte. Men det finns säkert folk som redan har gjort det, folk som besitter mer talang än jag. Filmen har redan dissekerats i minsta beståndsdel så det finns ingen anledning för mig att vandra den vägen. Utan jag nöjer mig med att konstatera att det är en komplett film som fungerar på alla plan. Dialogen är världshistoriens hårdaste. Fotot är vackert och experimentellt. Skildringen av vietnamkriget är vass. Skildringen av civilisationens sönderfall och människans återgång till det primala är genial. Musiken och ljudet bidrar till den fullständigt magiska stämningen. Det behövs inga utropstecken när jag konstaterar det. Och faktiskt, jag får fortfarande gåshud av världshistoriens bästa filmöppning med The Doors i bakgrunden. Gåshud får jag fortfarande även vid helikopterattacken med Wagner i bakgrunden. Den må vara hur uttjatad som helst men scenen fungerar fortfarande precis som det är tänkt att den ska göra.

:-D


Apocalypse Now – Redux

2001 kom den nya förlängda versionen, kallad Redux. Vilken version är då bäst, originalet från 1979 eller Redux? Jag är väldigt kluven här och tio år efter jag såg Redux på bio vidhåller jag min känsla jag hade då. Redux är både bättre och sämre än originalet. När de klippte originalet var de rädda att filmen blev för absurd så de klippte bort en del komiska scener som sedan återinfördes i Redux. De scenerna gillar jag inte. Visst att Col. Kilgore är världens hårdaste person samtidigt som han är något av en seriefigur. Men de nya komiska scenerna tar tyvärr lite udden av honom. Och mötet med Playboy-bunnierna (svengelsk böjning) är intressant på konceptuell nivå, det där med parallellen i att dom precis som soldaterna blir utnyttjade. Men den scenen utvecklas tyvärr i något som bara blir för absurt. Men, och här kommer det stora mennet: Man klippte även bort den 30 minuter långa scenen på den franska plantagen. Vilket kändes logiskt då eftersom filmen behövde bli kortare och den scenen inte behövds för att föra storyn vidare utan mer exister i ett vakuum. Haken? Scenen är genial! Fullständigt! Dess poäng är att förklara att Vietnamkriget redan utkämpats bara några år tidigare - med samma utgång – av fransmännen. Vilket amerikanerna verkade ha missat. Utöver detta har man i Redux även lagt till några scener i Kurtz läger som är rätt bra.

Måste jag välja tycker jag nog att originalet är att föredra. Men det måste jag ju inte. Och ser jag om filmen idag blir det ändå Redux pga. den franska plantagens skull.

:-D


Hearts of Darkness – A Filmmakers Apocalypse

Dessutom medföljer världens bästa filmdokumentär: Hearts of Darkness. Vars tillblivelse är lite rörig: Eleanor Coppola filmade dokumentärt materiel på plats under den kaotiska inspelningen av Apocalypse now. Hon började dock att arbeta på en dokumentär först 1990 och den släpptes 1991. Den innehåller alltså intervjusekvenser med Coppola m.fl. både från slutet av 70-talet och från början av 90-talet.

Hur som helst är Hearts of Darkness sjukt fascinerande och har tidigare bara funnits att köpa separat. Återigen, stora ord, jag vet: Men det är faktiskt världens mest intressanta filmdokumentär.

:-D


Sen… och inte för att gnälla. Men det finns ett par saker som gör att den här utgåvan är ”bara” är närmast perfekt och inte 100% perfekt. Varför jag inte kan göra mig av med mina gamla DVD:er (bifogar bilder på slutet). Den läckra Apocalypse now – The complete dossier DVD: från 2006 har i princip samma innehåll som denna Full disclose edition, förutom de nyinspelade intervjuerna då så klart. Men faktum är att DVD:n innehåller några små saker som inte kom med i Blu-ray utgåvan. Knappt värt att notera, men ändå. På Hearts of Darkness är det dock lite värre. Tyvärr har kommentarspåret med Eleanor Coppola och Francis Ford Coppola på DVD:n från 2007 inte följt med till Blu-ray utgåvan. Det är synd då det är oerhört fascinerande att höra bådas reflektioner 15 år efter att dokumentären släpptes.

Nåväl. Måste verkligen plussa för den här Blu-ray utgåvan. En som sagt närmast perfekt utgåva av en perfekt film! Jag blir så nöjd att sånt här existerar och kan förhöja mitt liv! Ljud- och bildkvalitet givetvis i tipp-topp! Extra kul att filmen restaurerats i HD så man kan kunna upptäcka nya saker som man inte sett förut.


Inga kommentarer: