lördag 30 december 2017

En oväntad vänskap


[För en tid kommer jag befinna mig på en plats där jag inte har något som helst att säga till om i fråga om filmval. Vilket innebär att det kommer bli en del filmer som jag aldrig hade valt om jag hade fått bestämma. Eventuellt extramaterial kommer jag inte ha möjlighet att ta del av.]

En oväntad vänskap (original Intouchables) (2011) är den där franska mysiga filmen som så många tyckte så mycket om. Feel-good är ju knappas min favoritgenre men det jag hört lät ändå lite intressant. Vet ärligt talat inte varför jag hade fått för mig det, jag borde sett varningsflaggorna på långt håll. Uppslag: En rik stel vit (handikappad) man får en ny assistent som är svart, glad, frigjord och fattig. Tänk vilka dråpliga kulturkrockar som uppstår! Det är så härligt att se den vite intellektuelle förlora kontrollen lite samtidigt som det är sedelärande att den korkade svarte tar åt sig lite bildningsideal. Nämen, så lustigt!

Vedervärdigt uselt och korkat! För att uttrycka sig försiktigt.

:-=

Inga kommentarer: