lördag 22 augusti 2015

Plastic Galaxy – The Story of Star Wars Toys


Jag brukar himla lite med ögonen när folk skyller till olagliga nedladdande på brist på tillgång. När det gäller Plastic Galaxy – The Story of Star Wars Toys så kommer jag dock göra just det. Jag hade gärna köpt den på DVD men den finns bara på region 1 och jag kan inte spela såna skivor. Så enkelt är det.

Plastic Galaxy – The Story of Star Wars Toys
(2014) är en dokumentär om Kenner och deras historiska tillverkning av Star Wars figurer 1977-1985. Både samlare och anställda intervjuas. Att det ens går att göra en sån här dokumentär beror förstås på att figurerna var en så central del av mångas barndom och jag tillhör definitivt den skaran. Figurerna var min inkörsport till filmerna och kunskapen om figurerna är en bidragande faktor till min kunskap om filmerna.

Men går det som sagt att fylla en hel dokumentär? För det första är den inte särskilt lång (ca: en timme och 20 minuter) men visst går det. De för mig mest intressanta avsnitten är de när de visar upp konceptskisser och sällsynta prototyper. Är filmen intressant för den som inte är intresserad av sånt? Kanske, lite. Filmen är dels ett tidsdokument och dels gör den ansatsen att berätta något om samlande och överföring av intresse mellan generationerna och så. Men visst, mest är det en film för oss som aldrig kommer glömma.

:-)

Inga kommentarer: