måndag 20 januari 2014

Krigets unga hjärtan


Krigets unga hjärtan (Unsere Mutter, unsere Väter) är en tysk miniserie från 2013 som fick rätt mycket uppmärksamhet när den sändes i Sverige tidigare i år. Jag brukar inte följa serier på TV utan tänkte att jag köper den när den kommer på Blu-ray. Vilket den inte gjorde, utan det fick bli DVD. Om jag förstått saken rätt sändes serien i tre långa avsnitt, men här är den uppdelad på sex avsnitt a 45 minuter.

Utgångspunkten är fem vänner som träffas en kväll innan Barbarossa. Som sen får uppleva fem totalt olika livsöden. Det finns mycket att gilla med serien. Den är välskriven och man är mån om att skildra olika historiska aspekter. Och av någon anledning är det ofta lite mer spännande att få en berättelse ur den tyska synvinkeln. Sen är jag oerhört nöjd över hur man har arbetat med uniformer för att det ska stämma. Det finns säkert vissa allvetare som kan peka på ett och annat fel. Men för mig som är lagom osunt påläst är det en ren fröjd att bevittna!

Problemet är att rollerna är lite väl övertydliga. En tvivlande soldat, en proffsig soldat, en godhjärtad sjuksköterska, en egoistisk småtokig kvinna, en… jude. Jag förstår att det kan bli lite för mycket att hålla reda på och att det är förklaringen till förenklingen. Men lite mer komplexa roller hade suttit fint. Det får gärna vara lite osannolikt men det finns tyvärr två scener där vissa av vännerna råkar träffas av sen slump som känns totalt osannolika. Och när det blir totalt osannolikt blir det tyvärr snarare en känsla av sitcom än av drama. Man får försöka bortse från det och istället fokusera på det som är bra, vilket det är mycket som är.

Är lite sur över att det är DVD. Men för att vara DVD är det riktigt imponerande bildkvalitet! Omslaget prövar givetvis på det berömda hakkorsstricket...

:-I

Inga kommentarer: