fredag 4 oktober 2013

De Palma & Pacino x 2



Efter många om och men tänkte jag att det äntligen var dags att se om Scarface. Och när jag ändå betade av Brian De Palmas gangsterfilm med Al Pacino i huvudrollen kunde jag lika gärna ta att se om motsvarande film från 1993: Carlito’s Way.


Scarface

Jag har länge tänkt att jag skulle se om Scarface (1983) men har inte varit sugen. Vill minnas det som en förvisso välgjord film, men en film som lite för många förortsgangsters tycker lite för mycket om. För min del har varit lätt att hitta andra favoriter inom genren.

När jag nu tio (?) år senare ser om Scarface inser jag att min minnesbild av filmen inte är helt fel, men ändå överdriven. Nej, Tony Montana är inte den mest slipade killen men det är heller inte meningen. Han ska vara för mycket, en som tar sig vatten över huvudet samtidigt som han besitter naturliga instinkter för den världen. Det är ett tjockt nät av personer med olika agendor som vävs. Dessutom är det en film som ser riktigt läcker ut. Allt det här bidrar till att det presenteras en värld som det är oemotståndligt att inte kliva in i.

Bildkvaliteten får med beröm godkänt! Extramaterialet består av diverse dokumentärer av skiftande kvalitet. Vissa intressanta och klargörande, framförallt vad gäller filmens våldsamma scener och hur de togs emot. Den amerikanska utgåvan innehåller även förlagan från 1932 men det ingår inte här. Extra plus för snygg kartong!

:-D


Carlito’s Way

Här har jag inte så mycket att tillägga jämfört med när jag såg Carlito’s Way för några år sedan. Det är en riktigt bra film, det enda jag ändrat mig på sen sist är att jag då menade att den är likvärdig Scarface. Sen dess har jag tydligen omvärderat Scarface.

Filmen ser bra ut. Det medföljer en dokumentär på 30 minuter (samma som på DVD) samt en snutt på fem minuter. Det känns inte som att man har ansträngt sig särskilt med den här utgåvan.

:-)

Inga kommentarer: