onsdag 4 september 2013

Psycho


Jag kommer gör ett avsteg från den allrådande principen på den här bloggen. Som säger att jag recenserar produkter, inte filmer i sig. Alltså, kommer det en box så recenserar jag hela boxen när jag är klar. Min julklapp Hitchcock – The Masterpiece Collection kommer dock bli ett undantag. Ett mastodontinlägg med 14 inlägg som kanske drar ut väldigt på tiden blir helt enkelt ogörligt. Så jag frångår principen och tar filmerna var för sig och så knyter jag ihop säcken med ett avslutande inlägg om själva boxen när jag väl är i mål.

Med Family Plot har jag avslutas 70-talet. Innan dess har jag tittat igenom 50-talet så nu var det dags för 60-talet! Inledde med Psycho från 1960. Vet inte om jag svär i kyrkan nu men jag tycker faktiskt inte att Psycho är en fantastiskt film. Alltså, det är en bra film och det är framförallt en stilbildande film. Men effekten den hade på filmlandskapet då betyder inte nödvändigtvis att den fungerar som en supereffektiv thriller idag. Klippningen i duschscenen är intressant att studera ur ett filmhistoriskt perspektiv, absolut. Men lite ofta stannar det där. Samtidigt vill jag inte framstå som gnällig då det handlar om en välsvarvad thriller. Vilket den absolut är. Det finns inget dåligt. (Och det var lite extra kul att se om Psycho efter att nyligen ha sett den delvis biografiska Hitchcock.)

Extramaterialet består av ett kommentarspår av någon filmnörd som skrivit en bok om filmen. Samt några timmar övrigt extra. Inget att klaga på här. Bildkvaliteten på filmen är dessutom utmärkt.

:-)

Inga kommentarer: