onsdag 3 oktober 2012

Star Wars - Ewok Adventures



Håller som sagt på med lite uppföljning på diverse Star Wars-relaterade saker. Så nu har jag plågat mig igenom denna DVD med de två ewok-filmerna...


Caravan of Courage – An Ewok Adventure

Jag minns när den här filmen var på gång. Äntligen en ny Star Wars film! Förvisso med fokus på ewoker men ändå. Så gick snacket på skolgården. Verkligheten var dock en annan. I och med Return of the Jedi hade George Lucas skapat ewoker som blev en stor succé bland den yngre delen av publiken och föremål för hat från de flesta andra. Själv var jag i lågstadieålder och fattade inte att dom ”förstörde” filmen. Tvärtom tyckte jag om dom.

Hur som helst. The Ewok Adventure (1984) gjordes för TV i USA men i Europa gick den upp på bio och fick titeln. Caravan of Courage – An Ewok Adventure. Det handlar alltså om en TV-film. Med barn och ewoker i huvudrollerna. Det är gräsligt. Det värsta är inte att det är en barnslig historia utan att det ser ut att vara Star Wars samtidigt som det inte gör det. Det ser snarare ut som en fan film, eller något som sänds på Hallmark (finns den kvar?). Ja, en TV-film. Kort kommentar om historien: Familj kraschar på Endor. Föräldrarna blir kidnappade av ett monster och barnen måste – med hjälp av deras nya vänner ewokerna – ordna en fritagning.

:-=


Ewoks – The Battle for Endor

Ewoks – The Battle for Endor (1985) är uppföljaren men såvitt jag vet gick den här inte upp på bio alls. Det är först när jag ser The Battle for Endor som jag inser hur pass mycket känsla av Star Wars som Caravan of Courage trots allt har... För det här är fantasy. Alltså ren fantasy, inte science fantasy som Lucas ju brukar benämna Star Wars. Med en elak ond furste som bor i en medeltida borg. På riktigt. (Jag antar att dom bara lånade dekoren från en medeltidsfilm?) Som har en ond häxa till underhuggare, som kan förvandla sig till en korp. Hjältarna får varsitt magiskt föremål med sig på sin resa och träffar på olika utmaningar som måste utföras på vägen. Klassisk saga med andra ord.

:-=


Sådär, nu behöver jag nog aldrig se om de här filmerna så länge jag lever.

Inga kommentarer: