söndag 26 augusti 2012

Taxi Driver



För fem år sedan konstaterade jag att jag inte har så mycket att tillägga angående Taxi Driver (1976). Eftersom tillräckligt många betydligt mer insiktsfulla människor redan har sagt allt som kan sägas om denna klassiker. Det är ett påstående som jag vidhåller.

Men ändå. För ett år sen köpte jag den här specialutgåvan av på Blu-ray. Det tog ett tag men nu har jag tagit mig igenom den. Det lustiga med filmen är att den växer varje gång jag ser den. Det är förstås en sliten klyscha men det är verkligen så. Med de tre kommentarspåren inräknade har jag den här vevan sett filmen fyra gånger och det är något magiskt med den. Det är så många små nyanser som framträder, som gör varje omtittning meningsfull. Att det är en fantastisk film har jag alltid insett men jag känner att Taxi Driver sakta men säkert börjat klättra upp som en av mina absoluta favoritfilmer någonsin.

Vad kan det bero på? Kan det kanske hänga ihop med den besvärande känslan av att jag känner igen mig i Travis Bickle? Sådär lite för mycket. Det är inget man skriver på ett CV men om man skulle filtrera min personlighet genom filmens värld hamnar jag på en slags blandning av Woody Allen och just Travis Bickle. Tror jag?

Hur som helst. Specialutgåvan är snyggare än vad bilden gör gällande. Det är tjock kartong och titeln i vitt är i relief. Fotona är mest en trevlig bonus. Vad gäller extramaterialet är det i princip detsamma som på DVD:n det vill säga utmärkt! Det är bara lite trist att det inte är något nyinspelat. Dock medföljer ett kommentarspår från 1986 (!) med Martin Scorsese och Paul Schrader. (Oerhört intressant, antar att det kommer från en Laserdisc-utgåva av filmen?) För övrigt kan konstateras att bildkvaliteten är helt suverän!

Det här är en närmast perfekt utgåva av en av mina absoluta favoritfilmer. Den har en mycket framskjuten plats i min samling!

:-D


Inga kommentarer: