måndag 27 augusti 2012

Amores Perros


Geni är ett starkt ord. Men eftersom jag älskat 21 Gram, Babel och Biutiful var det bara en tidsfråga innan jag skulle ta mig an Alejandro González Iñárritus långfilmsdebut Amores Perros (2000) (sv. ”Älskade hundar”). Och ja, karln är faktiskt ett geni! Det är knäckande bra! Precis som i Babel är det tre parallella historier som vävs samman (faktum är att jag om jag måste välja föredrar 21 Gram och Biutiful framför de andra två men det är mest futtigt att konstatera). Fattigdom, brutalitet, samhällets orättvisor. Det mesta känns igen.

Att jag dragit mig lite för filmen är att jag har väntat på ett släpp på Blu-ray vilket inte har dykt upp. Denna DVD är nämligen lite tveksam. Extramaterialet består av några intervjuer samt en kort dokumentär.

:-D

Inga kommentarer: