torsdag 15 december 2011

Melancholia


(Nej, jag har inte lagt ner. En flytt har dock gjort att jag inte kunnat prioritera varken filmtittande eller skrivande. Ett faktum som det snart borde bli ändring på.)

Sista filmen jag såg i gamla lägenheten blev von Triers Melancholia (2011) vilket var ett mycket passande val! Jag gillade ju Antichrist men Melancholia är snäppet vassare, tycker faktiskt att den är smått genial! Jag hatar som sagt klyschan ”filmen fungerar på så många nivåer” men det är precis vad den gör. En av de bästa skildringarna av en psykos som jag sett, ett plågsamt bröllop, jordens undergång. Dessutom oerhört vackert fotat! Finns något bättre än smarta filmer som dessutom tillåts vara snygga? Till och med specialeffekterna är riktigt bra gjorda. Det händer kanske inte så mycket men filmen utgör en oerhört stark stämning... eller känsla. Titeln säger exakt vad det handlar om.

Bildkvaliteten är tack och lov utmärkt och gör det vackra fotot rättvisa. Det ingår ett kommentarspår med von Trier och någon filmvetare. Utöver det ingår även några korta dokumentärer. En helt ok utgåva av en av årets bästa filmer!

:-D

Inga kommentarer: