tisdag 28 september 2010

Kick-Ass


Kick-Ass (2010) känns som en stark kandidat till årets film! Till att börja med: Filmen är inte vad den ser ut att vara. Det känns som att man försöker sälja den som någon slags ungdomssuperhjälte-film, vilket... den såklart är. Men det är absolut inte en barnfilm. Det här är inte Fantastic Four eller Transformers. Kick-Ass är på tok för våldsam och smart för att ens jämföras. Att jag ens nämner dom här filmerna i samma mening är mest för att undanröja missförstånd.

Samtidigt är Kick-Ass inte den realistiska superhjältefilmen som jag trodde att det skulle vara när jag först läste om den. Intrigen går ut på att serienörden Dave Lizewski får för sig att bli en superhjälte, han sätter på sig sin dräkt, förvandlas till Kick-Ass, försöker ingripa och blir brutalt misshandlad. Där fick han sin fråga besvarad. Dock lyckas han bli ett youtube-fenomen så han fortsätter. Jag hade trott att den här premissen skulle innebära en hyfsat realistisk skildring av varför det är en dum idé att bli en superhjälte. Och den skildringen levererar Kick-Ass. Samtidigt som filmen i sig är en slags överdriven superhjältefilm. Eller snarare utvecklas till. (Så den där nedtonade grå realistiska filmen på temat som jag själv fantiserat om i ett decennium är fortfarande ogjord.)

Kick-Ass är en sån film där klyschan ”it works on so many levels” faktiskt är relevant. Den är på samma gång spännande, rolig, sorglig, obehaglig, tänkvärd, realistisk och överdriven. Castingen är oerhört lyckad och man lär inte glömma den 11-årige Chloe Moretz som gör en fantastisk insats som den extremt våldsamma lilla flickan Hit-Girl som är häpnadsväckande ful i mun.

I en scen när en bil åker genom natten och det enda ljudet som hörs är musik tänkte jag att det här får mig att tänka på Miami vice. Vilket i sin tur fick mig att tänka att jag nog tittat lite för mycket på Miami vice. Men nejdå, av kommentarspåret med regissören Matthew Vaughn framgår att just Miami vice var inspirationskälla till den scenen. Ha! Och när det gäller extramaterial ingår utöver detta kommentarspår flera timmar välproducerade dokumentärer. Så ska det se ut!

:-D

Inga kommentarer: