måndag 4 februari 2008

Transformers - 2-disc special ed.


Även om det var decennier sedan jag såg den tecknade serien Transformers på tv och höll plastleksakerna i mina händer har jag alltid försvarat denna franchise. Jag har alltid sagt att bland tecknade tv-serier vars idé var att sälja leksaker var Transformers alltid något bättre, mycket mer välskriven. Nu var det som sagt årtionden sedan jag såg något av den men jag är ändå relativt övertygad om att så är fallet. Beviset, bortsett från att den här filmen görs är att DVD-boxar fortfarande krängs. Till skillnad från exempelvis Mask, BraveStarr, Thundercats, Dinoriders och allt vad dessa serier/leksaker som jag samtliga då avgudade likvärdigt nu hette.

Men Transformers hade alltid en djup. Bortom tanken att sälja robotar i plast som kunde förvandlas till exempelvis en bil fanns en hel värld. Istället för 20 minuter pang-pang med en moralkaka som dessert bjöds på en värld som snarare för tankarna till en grekisk gudasaga. I förgrund en ansamling med mänskliga mått extremt mäktiga individer vars inställning och omtanke till vår art varierar enormt. Ett inbördeskrig, olika falanger, strider om ledarskap, lojalitetskonflikter och karaktärer som helt sonika dog. Återigen, det här är mitt idealiserade minne av en tecknad tv-serie jag inte sett på 20 år. Men ändå, det kan inte vara helt fabricerat. Manusförfattarna till just den här leksaksserien hade högre ambitioner än sina kollegor.

Till slut blev det en Hollywood av detta och regissören blev Michael Bay. Men jag fattar inte för vem man har gjort den här filmen? Någonstans insåg man att den filmen jag vill se med robotkrig inte är tillräckligt tilltalande för den breda publik man måste locka med såna här storfilmer. Så vad man har gjort är att man har lagt fokus på andra områden, dels på collagekillen som råkar köpa den gula snälla bilen Bumblebee och dels på den militära aspekten. Den sistnämnda känns dock helt överflödig. Som vanligt har Michael Bay fått låna hur mycket hårdvara som helst från Pentagon och antagligen beror det på att han alltid får sånt att se superdupercoolt ut. Haken är att det här ju är Transformers och det är deras kamp man vill följa, inte en massa amerikanska soldater och deras leksaker i mellanöstern. Fokus nummer två ligger som sagt på killen, Sam, som köpte bilen och det är ju inget fel i sig han speglar publikens ögon när han sakta men säkert konfronteras med robotarna. Haken är att för att göra filmen lite mer mänsklig och tilltalande för publiken låter man detta mänskliga perspektiv ta allt för stort utrymme. Visst är det lite kul att se Bumblebee hjälpa killen att få en dejt med skolans snyggaste tjej men det hade räckt med några minuter. Nu låter man det nästan denna story bli filmens viktigaste.

Men så dyker då äntligen Optimus prime m.fl. upp men då är det på tok för sent för att man ska få en känsla för vilka dom är och vad dom är ute efter. Mest misslyckat är antagligen att superskurken Megatron dyker upp först i de allra sista scenerna. Man undrar vad som egentligen hände? Har man ingen bakgrundskunskap måste det framstå som väldigt förvirrande. Tänker inte uppehålla mig vid alla felsteg utifrån originalet för jag förstår att dom var tvungna att anpassa storyn. Men frågan är om resultatet blev så lyckat? Tänker t.ex. på en scen när den unge killen är hemma i sitt hus och pappan är arg på honom och fem gigantiska robotar smyger runt huset och gömmer sig för att pappan inte ska få syn på dom. En riktigt ”rolig” scen som är väldigt lång från den där grekiska gudasagan jag var sugen på... Det jag undrar över är om folk i gemen tycker att filmen är bra? Jag har svårt att se det men jag har ju haft fel förr.

En aspekt som dock vill berömma enormt är specialeffekterna. Få saker kan förstöra en film så mycket som halvdana dataanimationer och med tanke på mängden sådana är jag oerhört imponerad över hur bra det med några få undantag ser ut! Måste vara dom bästa effekter jag sett och det här bådar gått inför framtida effektfilmer. Överhuvudtaget ser filmen givetvis skitbra ut och den har ju framhävts som något av den demodisc för det numera utdöende formatet HD-DVD. Tydligen finns rätt mycket extramaterial men då jag såg den henna hos MA har jag inte kommit i kontakt med något av detta.

:-(

Inga kommentarer: