tisdag 6 april 2010

Alice i Underlandet (3D)


Bioåret rullar på! Har tidigare konstaterat att Tim Burton aldrig har gjort någon riktig bra film men nu känns det dock tyvärr som att han inte längre ens gör ganska bra filmer. När man hörde talas om att han skulle göra Alice i Underlandet (2010) konstaterade TC: ”Har han inte redan gjort den?”. Det ligger mycket i den observationen. Läste förresten för några dagar sedan att han ska ta sig an Törnrosa… Burton har verkligen fastnat i ett fack och hans filmer är inte särskilt kul. Depp och Bonham-Carter, Danny Elfmans irriterande musik, mörkt, överspelat, osv.

Som de flesta andra har jag ingen direkt relation till Alice i underlandet annat än det massiva inflytande den haft på populärkulturen. Man känner igen de flesta karaktärer även om man aldrig läst boken. Så hur filmen förhåller sig till boken lämnar jag därhän.

Däremot kan jag konstatera att filmen mer än något annat är tråkig. Javisst, jätteläckra miljöer. Men det stannar där. Det är gapigt, tråkiga skämt, översållat med action och förvånansvärt dåligt dataanimerade djur. Så illa att det mer känns som att titta på typ Ice age.

Efter att först ha sett Avatar och nu den här i 3D börjar jag få känslan av att 3D inte är framtiden. Effekterna här var överlag rätt poänglösa och det är extra irriterande när scener dyker upp som känns som att de enbart är för 3D effekten. T.ex. en scen när det helt omotiverat flyger tekoppar mot kameran. Har vi inte kommit längre än så? Jag är helt enkelt inte längre sugen på att se film i 3D, det tillför inte den där extra dimensionen trots allt.

:-(

Inga kommentarer: