måndag 11 januari 2010

Avatar (3-D)


Har lite svårt att greppa att Avatar (2009) har blivit en sådan massiv internet-snackis. James Cameron har skapat tidernas dyraste film under en massa år, det är science fiction och det är banbrytande teknologi. Så visst, man kan ju förstå att folk är nyfikna. Men för egen del tyckte jag att dess trailers såg ointressanta ut och dessutom gillar jag inte riktigt designen på de blå rymdvarelserna. Avatar tillhör i och för sig såna filmer som jag ser förr eller senare men något sug kände jag inte. Att jag gick på bio berodde mest på att jag var nyfiken på hur den nya 3-D tekniken fungerar i praktiken.

Ska kanske börja där. I och för sig har jag ju redan sett en film med den nya tekniken (där man förvisso har glasögon men man slipper dom gamla konstiga röd/blå som aldrig fungerade särskilt bra). Men jag vet inte om den film jag syftar på egentligen räknas så Avatar får anses vara min första upplevelse av den nya 3-D:n. Konstaterar att det funkar bra! Det är läckert! Framförallt miljöerna tjänar på den där extra dimensionen och man känner sig verkligen närvarande så där som man hoppades att man skulle. Dock är det fortfarande inte helt optimalt eftersom ögat inte riktigt hänger med. Efter visningen förklarade BW orsaken till detta för mig men jag har glömt vad han sa... Poängen är dock att det är lite jobbigt t.ex. när man väljer att flytta blicken från texten till något annat på duken. Inte så att man blir yr som vissa påstår men ändå.

Färgerna är inte konstiga som de var med den gamla tekniken men jag blir ändå väldigt sugen att se om filmen i Blu-ray, att se hur den ser ut i 2-D. Och här kommer jag till en springande punkt: Många har, med rätta, imponerats av detta spektakel men frågan är hur filmen står sig i längden? På en vanlig tv-apparat, när man tvingas nagelfara det egentliga innehållet.

Det som blir kvar är en rätt trist historia, full av klyschor och logiska luckor som man ska akta sig att räkna. För lång är den dessutom. Tyvärr är att andra halvan av Avatar mest är långtråkig. Det är mycket seg action och det som händer däremellan pendlar mellan obegripligt och märkligt.

Men! Jag gillar världar, fantasivärldar, att transporteras till en fantastisk plats. Och det lyckas Avatar verkligen med, antagligen extra bra i 3-D! Djunglerna med sina färger är otroligt läckra! Överlag är även monstren coola och unika (även om jag retar mig på att alla har exakt samma läte).

Tråkig, ganska korkad men bländande vacker! Ungefär så.

:-I

Inga kommentarer: