fredag 22 augusti 2008

Batman Begins - limited ed. giftset



Batman begins för tre år sedan var en perfekt bioupplevelse! Jag hade avgudat Burtons första film och sen sakta men säkert helt tappat hoppet gällande serien. Och jag hade läst och beundrat Frank Millers verk och insett hur mycket bättre en historia om Batman skulle kunna skildras. Men jag hade gett upp för länge sen. Inte så att jag gick omkring och längtade efter en ny Batman utan jag hade helt enkelt gett upp. När jag klev in i salongen och bevittnade omstarten var det med en känsla av att hoppas det blir ok. Men jag blev knockad! Inte bara för att jag för första gången bjöds på den Batman jag önskat utan för att jag fick ännu mer för Batman begins bjöd på en Batman jag inte ens insett att jag ville ha! Har sen dess sett om den några vändor på DVD och uppföljaren, den omöjligt ännu bättre The Dark knight har jag vid det här laget sett två gånger på bio. Att vi får Batman begins på Blu-ray först några veckor efter premiären av The Dark knight känns lite onödigt eftersom att se den i HD hade varit en perfekt uppladdning inför uppföljaren. Men, men.

Tänker inte orda så mycket om filmen Batman begins i sig. Skildringen av hur Batman blir Batman är helt enkelt perfekt. Rollbesättningen är även den perfekt (möjligen förutom en men det rättades ju till i uppföljaren...). Det är intressant. Det funkar. Den realistiska tonen som Chris Nolan valt är perfekt. Inte för att den är realistisk i någon slags verklig mening, för det som utspelar sig skulle inte kunna utspela sig i den verkliga världen, utan för att det i den här världen för första gången känns 100% trovärdigt. Men den absolut främsta styrkan hos Batman begins är det psykologiska. Att det ges en ytterst trovärdig förklaring till vad Bruce Wayne blev och varför. Filmens sista akt, den actionfyllda, är faktiskt den tråkigaste. Den passar in i det att de första akterna förklarar hur han blev den han blev och nu är det dags att visa upp vad han blivit. Men det är ändå filmens svagaste länk.

Bildkvaliteten i Blu-ray är fantastisk! Och ljudspåret är grymt. Extramaterialet är dock inte så fantastiskt för i princip är det en återupprepning av det som ingår på DVD:n. Bra, ja. Nytt, nej. Dock medföljer en liten guldklimp som jag har lite blandade känslor inför: Inledningsscenen till The Dark knight, i HD! Scenen är sjukt bra och jag har sett den om och om igen, så varför klaga? För att det känns så temporärt. Nu är det coolt, men om ett halvår, när man sitter med The Dark knigth i Blu-ray i knäet kommer det kännas billigt. Känslan förstärks av att i den här lite lyxigare utgåvan som jag valde att skaffa även ingår dels en serietidnings- och dels en storybordversion av sagda scen. Att sälja Batman begins med hjälp av den aktuella The Dark knight känns som sagt lite billigt. Det behövs liksom inte för Batman begins är tillräckligt bra ändå för att få njuta av i HD. I övrigt vad som saknas i standard utgåvan i Blu-ray i jämförelse med deluxe är några snygga vykort, en riktigt snygg framsida i 3D samt en rätt opraktisk förpackning. I den ligger ändå en standard Blu-ray med ett omslag som är grymt! Så ska det se ut, en enkel bild befriad från citat och betyg.

Batman begins är en av 2000-talets bästa filmer och nu får vi se den i HD. Glada dagar!

:-D

Inga kommentarer: