lördag 12 januari 2008

Sid & Nancy


Undrar om jag ens hade hört talas om den här 80-tals filmen? Men musikfilmer är ofta intressanta och Gary Oldman är ju alltid bra så det kunde ju inte skada att hyra den. Är väl inget större fan av punk och har bara sådär koll på Sex Pistols karriär så jag vet inte hur den här filmen betraktas av dom som vet mer? För mig var det dock en trevlig resa man bjöds på. Eller, trevlig kanske var ett rätt dåligt ordval för det är en riktigt tragisk film. Vi får följa Sid Vicious och hans flickvän i deras liv där det mesta går ut på droger och svineri. Jag vet som sagt inte hur pass biografiskt det är eller hur pass biografiskt man kan göra en sån här film men med min okunskap köper jag det mesta. Det är en väldigt välspelad skildring av två mycket trasiga människor som befinner sig i en neråtgående spiral. Oerhört tragiskt och mycket gripande.

Det här är en nyrelease av en gammal film och bilden är faktiskt förvånansvärt skarp så antar att den är restaurerad. Det sköna soundtracket presenteras tyvärr bara i stereo fast å andra sidan är kanske Dolby digital 5.1 inte så mycket punk… Lite tråkigt att det inte fanns något extramaterial för det här är en film som får en sugen på att veta mer, både om inspelningen och de verkliga händelserna.

:-)

Inga kommentarer: