lördag 12 januari 2008

Eyes Wide Shut


Liksom alla andra är jag såklart ett stort fan av Kubrick. Eyes wide shut brukar dock vara en vattendelare men jag tillhör dom som alltid har gillat den skarpt. Såg den på bio när den kom när det nu var? 1999? 2000? Men på DVD har den här filmen varit ett konstant bekymmer för mig. Sommaren 2000 är jag och (blivande) frugan i New York. Sedan ett antal år tillbaka har jag förstått att DVD är det som kommer att ta över men på grund av begränsade medel har jag ännu inte slagit till. I USA visar sig utbudet av filmer vara oändligt mycket större än hemma, ja, det är till och med så att DVD har en mer framträdande plats i butikerna än VHS! Så vi köper några filmer så att vi har något att titta på när det förestående teknikskiftet i vardagsrummet väl infaller. Ett av frugans köp var Eyes wide shut.

År senare får jag reda på att den amerikanska utgåvan är ett totalt skämt och fullständigt oöverträffad vad gäller censur. Den är censurerad men man har inte hållit sig till den gamla goda metoden att klippa bort scener. Nejdå, detta är mycket mer raffinerat och patetiskt än så. De mer explicita delarna av orgiescenen har man nämligen med digital teknik manipulerat på ett helt otroligt sätt. Man har flyttat på personer, lagt till möbler etc. allt för att skymma vissa delar. Helt osannolikt! Scrolla ner lite drygt hälften på den här sidan för ett smakprov. Så ett omköp av Eyes wide shut har alltid varit på gång. Att Blu-ray släppet av filmen sammanföll med mitt införskaffande av en sådan spelare var ett tecken på att stjärnorna stod rätt, att det var dags. Jag mer eller mindre tvingade frugan till ett (om) köp.

Jag tycker, som sagt, att filmen är fantastisk. Inte det bästa jag sett, men det är en intressant och vacker film. Frågor om svartsjuka, kärlek och sex vänds ut och in på ett skickligt vis och man får med sig både tankar och frågor efter att ha sett den. Den andra förtjänsten är dekoren som är så fantastiskt hänförande att man blir övertygad om att inget pris är för högt att betala för att få bli del av New Yorks överklass. Dekoren är faktiskt en orsak i sig att se filmen. Tom Cruise och Nicole Kidman gör fantastiska rollprestationer och faktumet att dom var ett par när filmen spelades in ger det hela en extra dimension. Eyes wide shut är en snygg, välspelad, tänkvärd, spännande och faktiskt rolig film!

Däremot tillhör kanske Eyes wide shut inte dom filmer som tjänar så mycket på uppgraderingen till Blu-ray. I princip hela filmen utspelar sig nattetid och Kubrick har arbetat med en väldigt mjuk nästan dimmig ljussättning. Under dagsscenerna blir det dock tydligt att man tittar på högupplöst. Som extramaterial finns ett antal dokumentärer om Kubrick samt några intervjuer tagna från DVD-utgåvan. Allt är bra och intressant men man saknar kanske material som fokuserar lite mer på Eyes wide shut och mindre på Kubrick i största allmänhet.

:-D

Inga kommentarer: