onsdag 31 juli 2013

Kon-Tiki


Gänget som gav oss Max Manus är nu tillbaka och ger oss Kon-Tiki (2012), Norges genom tiderna dyraste film. Att Thor Heyerdahl var en skäggig snubbe på en flotte fick jag lära mig på en skolresa till Oslo i mellanstadiet. Men även om det högst sannolikt förklarades då begrep jag nog aldrig vad hans expedition egentligen syftade till?. Frågan om Sydamerika koloniserades av folk från Polynesien eller tvärt om kändes aldrig särskilt spännande eller relevant då.

Ärligt talat gör den väl inte det nu heller. Men visst, en tanke kan man väl ägna det hela. Då känns själva expeditionen i sig mer intressant, ur ett äventyrligt perspektiv. Jag menar, korsa Stilla havet på en flotte! Det är ju galenskap på hög nivå. Den här aspekten lyckas Kon-Tiki väl med. De dramatiska scenerna lyckas förmedla spänning. Och specialeffekter med hajar och annat är riktigt bra gjort. Tyvärr blir resultatet ändå rätt ytligt i det att man får ingen riktigt känsla för karaktärerna. Det där är verkligen en lat klyscha som jag försöker undvika men det är verkligen så. Varför var det så viktigt för Heyerdahl? Vad motiverade de övriga? Men visst, som hyfsad underhållning fungerar filmen.

:-I

Inga kommentarer: