lördag 5 februari 2011

Topp-10 - 00-talet - intro

För drygt ett år sen dök det upp en massa listor över det nyss utgångna decenniets bästa filmer. Jag hade själv för avsikt att upprätta en sådan lista men kände att jag behövde ytterligare ett år på mig. Dels för att hinna se ett gäng filmer från 2009, dels för att hinna ikapp med ett gäng äldre filmer som jag kände att jag behövde se eller se om.

Egentligen är det ju omöjligt att knåpa ihop en sån här lista. Hur ska man kunna jämföra? Vad då ”bästa”? Och tänk på alla filmer man missat. Det låter sig inte göras. Men om man inser att det är subjektivt, är icke heltäckande och mest är kul. Ja, då är det just det: En kul grej!

Jag kommer att presentera mina favoriter i två steg. Först de tio filmer som inte kom med, de s.k. bubblarna. Sen mina tio favoriter. Inte inbördes rankade utan i bokstavsordning. Men jag kan ju börja med att nämna några titlar som tyvärr inte platsar bland dessa tjugo filmer, något som gör mig en smula bedrövad. Jag syftar på titlar såsom 21 gram, Babel, Cidade de dues, Collateral, I heart Huckabees, Inglourious basterds, Kill Bill, Lady vengeance, Låt den rätte komma in, Pusher 2 & 3, Sideways, The Squid and the whale, There will be blood, United 93, Waltz with Bashir, Zodiac...

Framöver kommer superlativen att hagla och visst blir det lätt lite tjatigt, visst är det mycket roligare att såga, jag vet. Men hylla det som hyllas bör!

Inga kommentarer: