onsdag 12 januari 2011

Se7en


Allt som står i första stycket av min recension av Fight club stämmer exakt in på hur jag kände för att se om Se7en (1995). Exakt! Kan knappast vara en slump att det handlar om två filmer av David Fincher?

Fincher som hade debuterat med besvikelsen Alien 3 fick i och med Se7en en snabb upprättelse! Jag kommer ihåg när jag och RB såg den på bio och var helt stumma när vi klev ut ur salongen. Se7en var som att få en slägga i ansiktet. Man uppfylldes av ett mörker och en total känsla av hopplöshet. Det var en film som inte släppte taget om mig och det var en av de där filmerna som förändrade min syn på vad mediet kan förmedla.

Sen har jag, som sagt, sett den många gånger, tröttnat och gått vidare. Jag tror att problemet med filmer som gjort ett stort intryck kan vara att man inser att då dom omöjligen kan upprepa bedriften finns ingen poäng med att se om dom. Vilket är ett misstag. Men visst, när jag nu ser om Se7en har den inte samma chockverkan. Poängen är att jag nu klarare kan se bortom de groteska oförglömliga morden och istället se filmens övriga kvaliteter. Vilken oerhört detaljrik och välgjord film det är! Ta bara samspelet Pitt-Freeman-Paltrow. Helt fantastiskt! Sånt är lätt att glömma. Men det är just sådant som gör filmen så effektiv! (Hade förresten glömt att Brad Pitts roll är sjukligt irriterande.)

Rekvisitan, fotot, stämningen, mörkret, ljudeffekterna, musiken (Howard Shore), klippningen. Glöm inte dessa aspekter! Titta på en av alla dessa polisfilmer som överöser utbudet och ta sen en titt på Se7en, på hur genren kan gestaltas.

Ljud och bild på denna Blu-ray är tack och lov knivskarpa! Har nog aldrig sett en så mörk film som ser så sjukt läcker ut. Ska man ha någon liten invändning mot den här utgåvan är det avsaknaden av återblickande dokumentärer. Å andra sidan ingår inte mindre än fyra (!) kommentarspår så jag vet nog allt som går att veta om filmen nu trots allt... Utöver det medföljer lite bortklippta scener och några andra småsaker.

Jag vet att jag tjatar men blu-ray är en perfekt anledning till att se om gamla pärlor! Som Se7en, som är bra mycket mer än vad du minns.

:-D

Inga kommentarer: