fredag 5 december 2008

Miami Vice


Miami vice har lite förvånande nog lyckats bli något av en personlig favorit de senaste åren. Jag inser att den inte är så bra att den förtjänar klassikerstatus men det är något med den filmen jag inte kommer ifrån. Jag liksom återkommer till den gång på gång.

Nu är den äntligen släppt på Blu-ray. Filmen i sig är ju en personlig favorit och kommer att hamna på min topp-10 detta årtionde, däremot kommer just den här utgåvan inte att göra det. Givetvis är det skitkul att se den i HD och de flesta scenerna blir riktigt läckra. Men det finns problem med att Michael Mann valde att filma digitalt även nattetid. I många scener är bilden minst sagt grynig. Det var den redan på DVD såklart men det blir tydligare i kontrasten mellan dessa scener och normalt ljussatta när man ser det i HD.

Sen är jag lite sur över denna region B utgåva. Region A i Blu-ray innehåller nämligen den förlängda versionen med kommentarspår samt lite nytt extra. Denna region B består dock av originalversionen samt samlar det extramaterial som ingår i de tidigare DVD-släppen. Plus att omslaget är rätt kass jämfört med övriga alternativ(a).

Grymt att få se denna film i HD! I övrigt väntar jag på en ordentlig utgåva.

:-)

Inga kommentarer: