fredag 21 juni 2019

Deadpool



Jag avskydde trailern till Deadpool. Här var en superhjältefilm som skulle vara lite ”häftig” med mycket svordomar och grovt våld. Det var den bild jag fick med mig och det kändes fullständigt ointressant. Sen fick jag höra från lite olika håll att Deadpool faktiskt var sevärd och det kulminerade med att TC tvångsutlånade den samt uppföljaren till mig.


Deadpool

Efter att ha sett Deadpool (2016) får jag lov att erkänna att det var fel att döma ut den på förhand (även om jag skyller på trailern). Visst innehåller den både omotiverade svordomar och överdrivet våld men det är inte poängen. Poängen med Deadpool är att det ofta faktiskt är väldigt rolig. Rolig på två olika plan: För det första haglar det referenser och den driver hårt med genren. För det andra då den återkommande bryter igenom den fjärde väggen genom att kommentera filmens handling samtidigt som den utspelas. På ett sätt som oftast är rätt underhållande. Sen lider Deadpool av att filmmakarna då och då tar i lite för mycket för att vara roliga, det blir ibland lite väl mycket av det goda. Men ändå, den fyller en nisch och liknar inget annat i genren.

Såg inte extramaterialet.

:-I


Deadpool 2 - Super duper cut

Deadpool 2 (2018) är stöpt i exakt samma form som förlagan. Undrar dock om den faktiskt inte är snäppet vassare, snäppet roligare? Underhållande, absolut! Lite väl mycket av det goda ibland, ja!
Såg inte extramaterialet.

:-I

Inga kommentarer: