lördag 22 december 2018

Kött+blod


Flesh+Blood är en ”riddarfilm” från 1985 i regi av Paul Verhoeven. Såg den någon gång på 90-talet och det finns en scen i början av filmen som har fastnat i mitt minne. Det är regnigt och lerigt och en kvinna genomgår en förlossning av ett dödfött barn som sedan begravs under minst sagt osentimentala former. Att jag minns scenen har nog att göra med att jag var så pass oförberedd på detta brutala griseri.

Sedan dess har jag lärt mig att med Verhoeven tenderar det alltid att bjudas på mycket våld och sex och den på den punkten levererar Flesh+Blood. Vilket tyvärr är den enda punkten som filmer levererar. Stilistiskt är den spektakulär, men handlingen och skådespeleriet är inget vidare. Alls. Men olika slags filmer har olika syften och det säger en del om bildmediets potentiella kraft att en sådan här ordinär film ändå kan påverka en som den ändå gjort.

Tyvärr medföljer inget extramaterial på denna DVD, vilket är trist. Något annat som är trist är omslaget med dess tråkiga moderna design. Den amerikanska utgåvan på Blu-ray är mycket bättre. Dess kitschighet fångar känslan av Flesh+Blood perfekt!

:-I

Inga kommentarer: