måndag 20 november 2017

Plankan


Plankan. Plankan? Jag inser att här behövs en förklaring. Såhär: När jag var barn (på 80-talet) så tyckte jag och miljoner svenskar med mig att ”filmen” Plankan var det mest humoristiska man kunde föreställa sig. Det var en brittisk slapstick som sändes på SVT lite då och då. Många år senare lyckades jag få till en inspelning på VHS och det var ju Guld! Plankan vevades om och om igen!

Spola fram cirka 20 år och jag noterade att Plankan fanns på DVD. Nostalgikern inom mig kunde inte låta bli att köpa… men den rationella sidan hos mig såg under en handfull år ingen anledning till att se det hela. Spola fram ytterligare några år och jag och äldsta Dottern satt och tittade på TV och helt plötsligt tänkte jag: Kan en 4-åring gilla Plankan? Med barnslig och dråplig situationskomik? Är det här tillfället då det äntligen infann ett tillfälle att återbesöka Plankan? Jag gav den ett försök.

Resultatet blev inget vidare, av fler skäl än ett. För det första: 4-åriga Dottern tyckte inte att det var särskilt kul. Vilket jag höll med om. Samtidigt drabbades jag av en obehaglig känsla av att det var något med Plankan som inte stämde. Inte stämde alls. Skådespelare såg inte ut som jag mindes dom scener var mycket längre än jag ville minnas. Dessutom innehöll filmen dialog men avsaknad av skrattmaskin. Mindes jag fel, höll jag på att bli galen? Eftersom jag har en hyffsad teoretisk förståelse för minnets förgänglighet, att man kan minnas något som kristallklart men som inte hänt, tänkte jag att allt handlade om denna trista sanning. Som jag ödmjukt böjer mig för men har extremt svårt att acceptera.

Sen googlade jag.

Det var en otrolig befrielse av att få mina instinkter bekräftade. Såhär: Första versionen av The Plank verkar ha varit någon slags sketch som 1964 har sänts av brittisk television. 1967 var det dock dags för den långa versionen, den som jag nu har på DVD. Men! 1979 har man spelat in en helt ny, kort, version av samma film delvis med nya skådespelare, utan dialog, men med skrattmaskin. Vilken lättnad!

Med det utrett… det här originalet är rätt sunkigt men nyinspelningen, den är ju genialiskt!

Inget extramaterial på denna DVD, såklart.

:-(

Inga kommentarer: