söndag 25 december 2016

The Sugarland Express


Jag har investerat i Steven Spielberg - Director's Collection, en box med åtta filmer regisserade av Spielberg. Precis som med Hitchcock – The Masterpiece Collection kommer jag inte att recensera hela boxen på ett bräde utan recensera filmerna var för sig. Normalt brukar jag recensera en hel box i ett inlägg men när det gäller som här mer omfattande boxarna gör jag av praktiska skäl ett undantag och delar upp den i flera inlägg. Min plan är att se filmerna i denna box i kronologisk ordning.

Spielberg brukar alltid krydda sina filmer med ett visst mått av humor och när han gör det sparsmakat brukar resultat bli bra. Men när humorn ges för stort utrymme blir det lätt pajigt. The Sugarland Express (1974) lider av detta, framförallt första halvan. Tonläget är lite väl uppskruvat och komiken lite väl dråplig. Vilket är synd eftersom detta blandas med riktigt bra scener. The Sugarland Express är en ojämn film med slagvikt åt det mindre bra snarare än bra.

Tydligen baseras filmen på verkliga händelser och här blir man ju genast nyfiken. Hur gick det egentligen till när ett par på rymmen kidnappar en polis vilket resulterade i ett gisslandrama i bil genom halva Texas? Det hade varit kul med lite extramaterial som kunde belysa detta men något sådant medföljer tyvärr inte.

:-(

Inga kommentarer: