tisdag 4 oktober 2016

Batman – The Killing Joke


Det skulle liksom passa väl med min självbild om jag läste och älskade serien The Killing Joke när den släpptes på sent 80-tal (eller, mer rimligt i Sverige, tidigt 90-tal). Men så var aldrig fallet. Jag var dock högst medveten om denna i sammanhanget centrala berättelse och givetvis pryder ett ex i hårdpärm min bokhylla. Idag.

Det är alltså först på senare år jag läst detta verk och jag helt ärligt är att jag inte helt greppar storheten? Den geniale Alan Moore (som bland annat skapat Watchmen) ligger bakom och det är bra, ja, förvisso. Men? En central klassiker? Min förklaring är att här lades nyckel till den centrala roll som Jokern kommit att spela på senare år för Batman som exempelvis i filmer som Batman och The Dark Knight. Berättelsen lyfter därmed fram den (numera) klassiska karaktären Jokern och där finns den stora betydelsen för den eviga berättelsen om Batman.

Nu (2015) har man valt att göra en animerad film av detta klassiska seriealbum. Jag har kommit över en importutgåva på Blu-ray. Det är kul i sig att uppleva ett berättelse i en ny konstform, det blir som seriealbumens motsvarighet till ljudböckerna. Eller nåt? Originalet är väldigt vackert tecknat av Brian Bolland men filmen väljer ett mer stiliserat uttryck. En hake som dock är en rätt rejäl hake är dock att originalstoryn är relativt kort så för att dryga ut den har man slängt på en nyskriven inledning och en kort epilog om Batgirl. Alltså, Barbara Gordon som döljer sig bakom Batgirl spelar en central roll i The the Killing Joke så man kan förstå hur dom resonerat. Men, det här upplägget är verkligen inte lyckat och är faktiskt att göra våld på ett konstverk. Tummen ner.

Extramaterialet på denna ojämna utgåva består av diverse småsnuttar samt två avsnitt av Batman – The Animated Series.

:-I

Inga kommentarer: