lördag 16 juli 2016

Moby Dick


In the Heart of the Sea ledde till två saker: Dels att jag nu (äntligen!) har läst Moby Dick, dels att jag sett filmatiseringen från 1956. Jag har tidigare sett den från 1998 och den från 2011 och den här hamnar väl någonstans mitt emellan? Specialeffekterna kan givetvis inte mäta sig med dom från 2011 men faktum är att den här filmen är väldigt smart utförd i det avseendet (den från 1998 minns jag som mindre spektakulär än dessa men faktum är att det var så länge sen jag såg den att jag skulle behöva se om).

Nu handlar Moby Dick såklart främst inte om specialeffekter utan om det skrivna ordet, vilket självklart inte nödvändigtvis kan översättas till film. Den väg man har valt här är att vara relativt trogen originalet vilket medför att det blir lite väl teatralt ibland. En filmatisering av Moby Dick kommer förvisso oundvikligen att vara just teatral men inte nödvändigtvis i den här utsträckningen. Annars är det en påkostad film vilket verkligen syns!

Påkostad kan man dock inte kalla den här utgåvan på DVD. Bildkvaliteten är riktigt dassig och det medföljer inte något extramaterial.

:-I

Inga kommentarer: