måndag 27 juli 2015

Blackhat


Michael Mann är för mig den ultimata stilisten och en av mina absoluta favoritregissörer genom tiderna. Det är antagligen en anledning till att jag var lite väl snäll mot hans senaste, Public Enemies. I och med Blackhat (2015) är Mann tillbaka och nu är det läge att ärligt konstatera att Mann på gamla dar tyvärr har tappat greppet. Det finns ljusglimtar i Blackhat, exempelvis den obligatoriska eldstriden med automatvapen. De läckra stadsvyerna är också på plats. Men tyvärr stannar det där.

Jag undrar om det ens är teoretisk möjligt att en av världens främsta datahackers dessutom är superbra på att slåss och har ett utseende som den ståtlige Christ Hemsworth? Hur som helst känns det helt osannolikt och det pajar hela känslan i filmen. Det hela handlar om cyberterrorism vilket i sin tur leder till ett problemfyllt samarbete mellan amerikansk och kinesisk underrättelsetjänst. Det skulle kunna uppfattas som sympatiskt att kineserna porträtteras mångfacetterat. Problemet är att jag inte kan låta bli att tänka att detta är en förutsättning för att man fått filma på plats i Kina. En intressant idé om internationell cyberterrorism förvandlas till en rätt lökig action där slutstriden som utspelas mitt under en parad i Jakarta bara är konstig.

Mann är idag 72 år gammal och har väl dessvärre inte så många filmer kvar att leverera. Jag håller ändå tummarna för någon eller några bra.

:-(

Inga kommentarer: