lördag 2 maj 2015

Gentlemen


Så var det detta med film som är baserade på böcker. Eftersom man generellt blir besviken på filmen om man läst boken så är min generella slutsats att det är bättre att först se filmen och sen läsa boken. Då får man storyn först och sen får man den i en utförligare form i boken. Istället för att sitta och sura över allt som strukits. Hur som helst har jag inte läst Gentlemen så det var inget dilemma just här. Dilemmat består snarare i att Gentlemen tillhör de där hyllade verken som jag tänker att jag borde läsa, men som jag aldrig kommit mig för. En bidragande orsak är att det ofta är problematiskt med generationsromaner. Om du inte var på plats där och då kommer du aldrig kunna få samma läsupplevelse, oavsett hur mycket du än tycker om det du läser.

Nu har Gentlemen (2014) så filmats och förhandsrapporterna gjorde mig väldigt sugen. Och saken är att det rör sig om en oerhört välgjord film. Återskapandet av 80-talets Stockholm är en visuell fullträff. Eftersom jag är uppväxt i just 80-talets Stockholm gör det mig väldigt svag för sådana skildringar, framförallt när dom är så här välgjorda. Lägg till det bra skådespelare, ganska mycket vardag, ännu mer dekadens och lyx och dessutom en skattjakt! Plus att det är kryddat med filmklichéer så som en äkta femme fatale. Det låter som en mix av saker som verkligen ska tilltala mig. Vilket det gör, det är en bra film. Men det är inte en felfri film. Det stora problemet är nog det vanliga, man har velat pressa in för mycket vilket gör vissa delar för fragmentariska. Det är lite svårt att hänga med vilka vissa rollfigurer är eller att riktigt förstå deras motivation. Gentlemen är dock så välgjord och underhållande att jag lätt kan tänka mig att se om den, ganska snart.

Tyvärr ingår inget extramaterial på denna Blu-ray.

:-)

Inga kommentarer: