tisdag 24 februari 2015

Tusen bitar - en film om Björn Afzelius


Såhär i vuxen ålder tenderar jag att fundera över 80-talets Sverige som jag växte upp under. Hur hade den världen formats? En aspekt av dessa funderingar är att fundera över de kändisar så då var etablerade, hur hade dom kommit dit? Jag inbillar mig att man kan få vissa svar i spelfilmer som Cornelis och Monica Z, samt i dokumentärer som Tusen bitar – en film om Björn Afzelius (2014).

Jag har, i princip, aldrig lyssnat på Afzelius och kommer inte att börja göra det heller. (Även den inblick man får när det gäller hans textförfattande gör mig positivt överraskad.) Jag använder filmen för att förstå den värld som Afzelius verkade i och det är för mig väldigt intressant. Dessutom är det, mot slutet, även en väldigt gripande skildring av ett livsöde

Inget extramaterial ingår på denna DVD. Däremot medföljer ett litet häfte med lite kompletterande information.

:-)

Inga kommentarer: