onsdag 3 september 2014

Master and Commander - The Far Side of the World


Nyligen besökte jag Vasamuseet och blev påmind om min barndoms absoluta besatthet av skeppet och bärgningen. Besöket gjorde mig sugen att se en film med örlogstema och valet föll på ett återbesök av Master and Commander - The Far Side of the World som jag tidigare bara sett på DVD.

Alltså… jag har inte så mycket nytt att tillföra annat än att jag verkligen, verkligen gillar den här filmen. Den är så sjukt välgjord. För att uppskatta den måste man fascineras av stridsscener på film för dessa är helt enastående välgjorda. Inte för att vara spektakulära utan för att vara realistiska. Sen hela skildringen av officersrollen i förhållande till mannarna är även den otroligt välgjord och genomtänkt. Master and Commander - The Far Side of the World är en film som tar sitt ämne på oerhört allvar samtidigt som den är vackert fotad och har en genomarbetat ljudspår och musik. Det är en film som är full av atmosfär.

Tyvärr är bildkvaliteten inte mycket bättre i HD jämfört med DVD. Men nästan mer irriterande är att de över två och en halv timme extramaterial som finns på DVD:n inte finns på utgåvan i Blu-ray. Dock ingår bortklippta scener och lite interaktivt ointressant. Jag får med andra ord behålla DVD-utgåvan.

:-)

Inga kommentarer: