fredag 10 januari 2014

Snabba Cash – Trilogin


Jag har köpt de två första filmerna. När det var dags för den tredje noterade jag att istället för att köpa även den kunde man för ganska lite extra utlägg köpa en box med alla tre istället. Som dessutom innehåller en skiva med extramaterial. Dels är det snyggare med en box i och med att trilogin härmed är avslutad, dels måste allt göras för att skapa utrymme i filmhyllan.


Snabba Cash

Jag gillar Snabba Cash (2010). Det är en kompetent överföring av en roman jag gillar. Mina åsikter finns återgivna här.

:-)


Snabba Cash II

Jag gillar även Snabba Cash II (2012). Det är en riktigt mörk film fylld av stämning. Mina åsikter finns återgivna här.

:-)


Snabba Cash - Livet deluxe

Trilogin avslutas med Snabba Cash - Livet deluxe (2013). Titeln blir lite förvirrande eftersom Livet deluxe även är titeln på den tredje romanen i Jens Lapidus romansvit. Haken är bara att det är bara den första filmen som är en filmatisering av den första boken. Uppföljarna är fria fortsättningar på den första filmen och följer inte böckerna. Dock innehåller de vissa scener från dessa. Komplicerat? En smula.

Tyvärr är Snabba Cash - Livet deluxe en snäpp sämre än de två första filmerna. Det är snyggt filmat och absolut välspelat. Malin Buska skiner lite extra som gangsterdottern Natalie. Bankrånet är riktigt tajt filmat och håller hög spänningsnivå. Annars har man tyvärr fokuserat lite mer på action, på lite mer väl spektakulär action. Det stör lite och tar bort lite av den realistiska känsla som är central i de första filmerna. Dessutom är filmen för lång, det är för många trådar. Snabba Cash - Livet deluxe är inte dålig, den är ojämn.

:-I


Dessutom medföljer som sagt en skiva med extramaterial. Tidigare outgivet sådant. Där är ungefär 30 minuters kortfilmer per film. Av blandad kvalitet. Utöver det ett dussin bortklippta scener per film som är rätt kul att se.

Inga kommentarer: