lördag 23 november 2013

Man of Steel


I och med Superman Returns fastslog jag att Stålmannen aldrig har varit min favorit. Filmen gick inget vidare och fick inga uppföljare. Av oklar anledning tyckte man att det redan var dags för en reboot så här har vi nu Man of Steel (2013). Zack Snyder står för regin så jag hade ändå lite förhoppningar. Utgångspunkten är positiv, att man slipper hela hans barndomshistoria utan att det är pang på. Och jag gillar det kosmiska anslaget, Superman behöver det. Ta av brillor i telefonkiosk är inte så spännande, det är mer Peter Parkers nivå. Om det sen verkligen var nödvändigt att visa Krypton är jag inte helt övertygad om men det är ingen stor sak. Effekterna är riktigt bra och Man of Steel ser verkligen bra ut! Hur funkar då Henry Cavill som Kal-El? Faktiskt utmärkt! Han utstrålar kraft samtidigt som han har precis rätt distanserade stil.

Haken är bara att filmen är så totalt rörig. Det är för mycket. Olika karaktärer och arméer dyker upp hit och dit fram och tillbaka. Handlingen är inte obegriplig i det stora hela, men i det lilla är det svårt att hänga med i svängarna. Manuset känns överarbetat och även om jag inte har några jätteförväntningar på den kommande Batman vs. Superman blir jag lite orolig över vad Snyder kommer att leverera?

Man of Steel på (2D) Blu-ray ser och låter hur bra som helst! Extramaterialet består av några dokumentärer på ca: en timme. Inte jätteintressant.

:-I

Inga kommentarer: