söndag 30 juni 2013

Zero Dark Thirty


Eftersom jag gillade Kathryn Bigelows The Hurt Locker har jag sett fram emot Zero Dark Thirty (2012). Den kontroversiella filmatiseringen av jakten på samt avrättningen av Usama bin Laden. Kanske ska börja med kontroversen. Om jag förstått saken rätt så menar de argaste kritikerna antingen att filmen presenterar tortyr som antingen något som kan legitimeras, antingen något som fungerar. Två påståenden som enligt kritikerna är falska. Ämnet är förstås känsligt bara i sig, oavsett ståndpunkt. Jag tänker inte gräva ner mig i denna del av Zero Dark Thirty utan nöjer mig med att konstatera att filmen åtminstone, åtminstone, inte behandlar ämnet som okomplicerat.

Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna kommentera själva jakten i sig. Annat än att det handlar om en spännande thriller som om inte annat känns någorlunda verklighetstrogen. Filmen börjar i ett rätt lugnt tempo men när den väl kommer fram till slutet med stormningen av huset är det action på hög nivå. Jag är normalt inget fan av  action så det är en stor komplimang. Det är snortjajt och Bigelow visar återigen att det här är ämnen som hon behärskar väl.

Bild och ljud är såklart sylvassa. Extramaterialet utgörs av några korta dokumentärer som inte är så mycket att ha.

:-)


Ingen lätt dag


Parallellt med filmen läste jag även ”Mark Owens” Ingen lätt dag. ”Owen” var en av de Navy SEAL:s som var med och heter i verkliga livet såklart något annat. Som så ofta med den här typen av litteratur så är det på gränsen till outhärdligt torftigt skrivet men å andra sidan en oerhört intressant inblick i en spännande värld. Man får stå ut med språket och de många gånger högst tveksamma moraliska aspekterna. Utan istället försöka betrakta läsandet som grundforskning inom ett ämne jag vill försöka förstå mig på. Boken fokuserar på ”Owens” karriär och såklart på stormningen av huset, men inte på jakten i sig. Jag förutsätter att den legat till grund för skildringen av stormningen i Zero Dark Thirty.

Inga kommentarer: