onsdag 12 juni 2013

Django Unchained - steelbook edition


Med Inglourious Basterds och nu Django Unchained (2012) har Tarantino tagit filmmakandet till nästa nivå. Men missförstå mig inte för jag älskar filmer som Reservoir Dogs och Pulp Fiction, filmer som jag växt upp med och som är sammanflätade med när mitt intresse för film utvecklades. Och jag är även barnsligt förtjust i Kill Bill. Men dom två senaste befinner sig på en annan nivå.

Django Unchained är en storartad film! Den innehåller traditionsenliga lekar med genrer men det blir aldrig överdrivet åt nåt håll. Den är över två och en halv timme men känns aldrig tråkig, tvärtom! Vilket till stor del beror på fantastiska skådespelarprestationer. Av förklarliga skäl talas det mycket om Christoph Waltz och han förtjänar absolut alla superlativ. Men missa inte den nedtonade gestaltning som görs av Jamie Foxx. Utan pekpinnar lyckas Django Unchained även sätta fokus på slaveriet och rasismen på ett väldigt träffande vis. Det är förvisso underhållning men film vänder upp och ner på en del inom en, i alla fall i mig. Det är väldigt skickligt att behandla ett allvarligt ämne med allvar men ändå göra det underhållande.

Fick tack på en mycket snygg steelbook. Det enda tråkiga med utgåvan är extramaterialet, som utgörs av några korta dokumentärer.

:-D

Inga kommentarer: