fredag 3 maj 2013

Berättelsen om Pi


Ända sen jag såg trailern till Life of Pi (2012) har jag varit nyfiken. Den såg väldigt spektakulär ut och liknade inte något jag tidigare sett. I det rymdes viss tveksamhet inför storyn... en pojke och en tiger på en båt, vad kan man göra av det? En hel del faktiskt! Det jag gillar med filmen är att den låter händelserna ta tid. Så även om upplägget är absurt så förmedlas ändå känslan av att så här skulle det - givet förutsättningarna - kunna gå till. Jag gillar att relationen sakta byggs upp och att det kryddas med motgångar. En annan aspekt jag gillar är att själva havet utgör en karaktär, det guppar och gungar och känns påtagligt.

Filmen är bitvis väldigt udda och har en del religiöst mumbo jumbo som inte når några vidare djup rent teologiskt. Men det är en rolig och väldigt välgjord film. Det är kul med filmer som inte är förutsägbara.

Life of Pi ser extremt bra ut på Blu-ray. Extramaterialet består av 90 min dokumentärer där man är lite väl okritiskt inställd till filmen.

:-)

Inga kommentarer: