måndag 11 mars 2013

Palme


Kikade lite på dokumentären Palme (2012) när den gick på SVT i julas. Gillade det jag såg och tänkte att jag skulle köpa den på DVD. Vilket jag nu gjort och även om den var utmärkt känner jag mig lätt lurad eftersom TV-versionen ju var längre.

Nåväl. Jag är lite för ung för att ha haft koll när Palme var aktuell. Dock är jag tillräckligt gammal för att minnas exakt hur när och var jag fick beskedet om mordet. Något som blivit en besatthet hos mig och fortfarande är. Fokus i dokumentären ligger dock inte på mordet utan på Palmes liv och gärning. Det känns lite fantasilöst att konstatera att oavsett vad man tyckte om honom så var han en person som stack ut extremt mycket. Vilken politiker idag är ens i… Nej, ni vet, alla vet, det är sagt 1 000 gånger. Men trots det finns absolut anledning att ta del av den här filmen. För att minnas och påminnas.

:-)

Inga kommentarer: