tisdag 26 februari 2013

Looper


Vad nu, tre filmer i rad som mer eller mindre får klassificeras som sci-fi? Har jag ersatt mitt avsomnade vampyrtema med ett nytt? Nej, det rör sig bara om en slump!

Looper (2012) är en renodlad sci-fi som väl fått rätt bra omdömen? I centrum står idén att det i framtiden är så hård kontroll att det i princip är omöjligt att mörda folk. Så den organiserade brottsligheten kommer på att dom kan skicka tillbaka sina offer i tiden och så får dom där tas om hand av lönnmördare med den specifika affärsidén. Jag tycker ofta att det i filmer om tidsresor kan finnas en bra idé men sen blir det alltid konstigt när den ska utföras, det ligger liksom i sakens natur. Men vad gäller Looper vet jag inte ens om jag tycker att idén är särskilt spännande ens i teorin?

Filmen är inte dåligt utförd men den känns aldrig spännande eller engagerande. Det är övertydligt och sen är det slut. Den värld som presenteras är totalt fantasilös. Till skillnad från den i Dredd som jag ju nyligen såg. Trist.

Det ingår lite extramaterial på denna Blu-ray men inte ens det avsnittet som ska presentera teorin om tidsresor i verkligheten är intressant.

:-(

Inga kommentarer: