tisdag 29 januari 2013

Woody Allens två bästa!




Det är inte fantasilöshet som gör att jag sällar mig till skaran som lyfter fram Annie Hall och Manhattan som Woody Allens bästa filmer. Att vi är så många som gör det beror helt enkelt på att dom är så oerhört bra! Har uppgraderat dessa till Blu-ray (med stilrena omslag) vilket blev ett bra tillfälle att se om dessa klassiker.


Annie Hall

Annie Hall (1977) har jag redan skrivit om både på DVD och på Blu-ray. När jag skrev om den på DVD kunde jag inte riktigt bestämma mig för om den var bäst eller om det var Manhattan? Jag är fortfarande inte helt säker men det lutar nog åt Annie Hall?

Bildkvaliteten är helt ok. Däremot är det trist att det saknas extramaterial.

:-D


Manhattan

Manhattan (1979) har jag inte skrivit om tidigare. Tillsammans med Annie Hall var det en film som i sena tonåren fick mig att inse att humor kunde vara så mycket mer, att den kunde vara intellektuell. Det låter förstås gräsligt brådmoget att konstatera det men så var det för mig. Manhattan var en film som fick mig att känna mig smart. Vilket jag antar är precis vad dom som inte gillar Woody Allen skulle komma med som invändning. Alltså att hans filmer i själva verket inte är roliga och att folk som påstår det mest har det som ett alibi för att få känna sig smarta. Eller nåt?

För mig är hur som helst Manhattan en oerhört underhållande film och utgör liksom mallen för klassisk Woody Allen. En mall som i sig är lite tröttsam när man försöker återupprepa. Vilket i sig inte får fälla någon skugga på originalet.

Tyvärr är det inte så bra bildkvalitet på denna Blu-ray. Bitvis ok, bitvis mindre bra. Inte heller här medföljer något extramaterial.

:-D

Inga kommentarer: