onsdag 5 december 2012

Dracula



Rullar på med mitt vampyrtema och nästa anhalt är en film med titlen Dracula. Det finns det många filmer som har och den här är från 1979. Frank Langella spelar huvudrollen och bjuder på en mycket charmig version av greven, långt från den plågade gestalt som ibland skildras. Historien följer romanen ganska noga även om man återigen har blandat om Mina och Lucy samt ändrat så att Mina är van Helsings dotter. Precis som i Dan Curtis’ Dracula blir det tydligt att Coppola snott ett och annat även från den här filmen till Bram Stoker’s Dracula. Jag tänker främst på scener när Renfield äter insekter samt när Dracula skär upp sitt bröst med nageln. Finns även annat som är misstänkt likt.

Alltså, jag gillar den här versionen av Dracula. Mest lider den av låg budget, ibland stolpigt skådespeleri samt Langellas 70-talsfrilla. Samtidigt har den mycket atmosfär och Langella är väldigt bra som Dracula!

Bilden är i 16:9 och ljudet i stereo. Extramaterial ingår inte på denna importerade DVD.

:-)

Inga kommentarer: