torsdag 2 augusti 2012

The Dark Knight Rises

  
The Dark Knight Rises (2012) är antagligen årets mest emotsedda film. (Eller är det The Hobbit som är det?) Hur som helst, härmed är Nolans mäktiga Batman-trilogi avslutad!

Batman Begins liksom smög sig på mig. Jag undrade varför man så nära inpå den senaste filmen kände ett behov av att starta om? Den funderingen sveptes bort när jag såg filmen. Första halvan av Batman Begins är nog min absoluta favorit i hela trilogin. Det är så oerhört smart med frågorna om brott, hämnd, straff och det här med att bli en inspirerande symbol. Andra halvan av filmen har tyvärr ett antal brister. The Dark Knight har å andra sidan inga brister alls. Jag var oerhört peppad inför den och väldigt lättad och imponerad över att den levererade. Inför The Dark Knight Rises har jag inte alls varit lika förväntansfull. Det är som att jag tänkt att den ju ändå inte kommer att kunna matcha The Dark Knight. Faktumet att Jokern är en av mina favoritkaraktärer nånsin samtidigt som Bane framstår som förhållandevis ointressant har spätt på detta synsätt.

Därför känns det glädjande att konstatera att The Dark Knight Rises är en väldigt bra film och en värdig avslutning på en fantastisk trilogi. Jag kan väl börja med Bane som överraskar. Han fungerar utmärkt i rollen som ostoppbar kämpe! Inledningsscenen, med flygplanet, är oerhört mäktig. Mäktig är för övrigt ett ord som passar väldigt bra på hela filmen. Vid flera tillfällen tappar man hakan!

The Dark Knight Rises är dock inte en perfekt film och jag har synpunkter på en rad saker. Sådär som man bara har när det gäller filmer som man verkligen, verkligen bryr sig om. Det gäller att inte tappa det perspektivet. Slutet har jag en del invändningar mot men jag låter bli att kommentera det just nu. Något jag dock kan kommentera är att filmen inte hade behövt vara så lång, dom kunde ha trimmat en del action. Det känns trist att konstatera att The Dark Knight Rises trots allt är den sämsta filmen i serien. Nej, ”sämsta” är inget bra ordval här. ”Minst bra” låter bättre. För det är som sagt en väldigt bra film!

Det känns faktiskt riktigt bra med den här avslutningen på en fantastisk trilogi. Den följer det klassiska mönstret: I den första presenteras världen och karaktärerna, i den andra går allt åt skogen och i den tredje ordnar det hela upp sig. Ungefär. Nu ryktas det om att starta om Batman på nytt men här gången ser jag inget som helst behov av det, vi har ju redan de filmer som jag önskat mig.

:-D

Inga kommentarer: