söndag 8 juli 2012

War Horse


Ok, jag medger att trailern till War Horse (2011) gjorde mig en smula skeptisk. Men sen tänkte jag att har man gjort Saving Private Ryan så har man bevisat att man kan det där med krigsfilm. Dessutom såg jag fram emot att få se en modern skildring av första världskriget med lite större budget.

Vad jag inte hade förstått var att det var en film riktad till 12-åriga hästtjejer. Det handlar alltså om en kille och hans häst. Vilket man kan tycka att trailern förmedlade med jag förstod aldrig att det skulle vara så centralt. Det är en fullständigt ointressant story. Kille dresserar häst, kille blir av med häst, kille vill få tillbaka häst. Dessutom är det sådär supersentimentalt som det kan bli med Spielberg. Givetvis kryddat med lite härlig godhjärtad humor. Dock är det mer ointressant än outhärdligt.

Hur är då stridsscenerna? Jo, dom är mäktiga, det ska erkännas. Man får en kavallerichock samt en del skyttegravskrig. Haken är att filmen har en 11-årsgräns så striderna är tämligen blodfattiga vilket blir totalt poänglöst när man ska skildra denna fruktansvärt blodiga konflikt. (Filmen får dock pluspoäng för att den innehåller en brittisk Mark I tank! Undrar om jag sett det på film förut?)

Bonusmaterialet består av ett outhärdligt rundabordssamtal med några nyckelpersoner i filmteamet. Alla sitter och slickar Spielbergs arsle och slår knut på sig själva när var och en förklarar varför detta är den mest fantastiska berättelse som någonsin skildrats.

:-(

Inga kommentarer: