lördag 26 maj 2012

The Rum Diary


Jag får lov att erkänna att jag aldrig läst en rad av Hunter S. Thompson. Däremot är jag ett stort fan av Fear and Loathing in Las Vegas. Så när Johnny Depp återkommer i ännu en film baserad på en bok av Thompson blir jag såklart nyfiken. The Rum Diary (2011) är dock inte alls en lika bra film. Inte för att jag hade velat se en kopia av den originella Fear and Loathing in Las Vegas utan problemet är att det känns som att det är något som saknas. The Rum Diary innehåller en hel del roliga scener men jag får inget grepp om karaktärerna. Vilket är ett argument som även kan anföras mot den absurda Fear and Loathing in Las Vegas såklart men det som blir oerhört underhållande där blir mest platt här.

Problemet med att jämföra en medioker film mot en genial är såklart att det blir orättvist. The Rum Diary är inte en dålig film. Det är en rätt underhållande film om ett fylleäventyr i Puerto Rico. Inget man behöver se men helt ok om man känner sig lättroad och sugen på att se något oförutsägbart.

Såvitt jag minns ingår inte något extramaterial, åtminstone inte på hyrversionen.

:-I

Inga kommentarer: