torsdag 16 februari 2012

Järnkorset


Upptakten till att jag såg Järnkorset (original: Cross of iron) (1977) påminner lite om typ ett avsnitt av Seinfeld. Jag och AS har krigsfilm som vår gemensamma nämnare och generöst nog föreslog hon att låna ut Järnkorset till mig eftersom jag inte sett den. När jag väl fick filmen visade det sig att det var en bränd DVD. Alltså, jag ser inte på brända filmer... Inte av moraliska skäl utan rent kvalitetsmässiga. Jag vill inte ha undertexter författade av någon 14-åring, jag vill kunna pausa och spola, jag vill ha riktiga menyer och jag vill försäkra mig om att det under konverteringen inte har uppstått någon kvalitetsförlust. Plus vad ska jag lägga upp för bild här på bloggen? Detta kunde jag av artighetskäl inte avslöja så vad jag gjorde var att jag gick och hyrde filmen på DVD... Nej, AS läser inte den här bloggen.

Hur som helst! Även om det talas engelska är det alltid intressant med andra världskrigsfilmer som skildras ur det tyska perspektivet. Det är östfronten och det råder uppgivenhet. Det som skildras är en intressant konflikt inom tyska armén. Konflikten står mellan en cynisk underofficer och en opportunistisk preussisk officer som är i desperat jakt att föräras just ett järnkors. Dialogen är välskriven och här ligger lite av filmens dilemma. Den är lite väl välskriven för att det ska kännas äkta. Mycket riktigt visade det sig att filmen baserar sig på en roman. En annan svaghet är stridsscenerna som känns totalt ointressanta. Det där synd då Järnkorset innehåller tänkvärda och intressanta element för den som är intresserad av ämnet. (Ang. stridsvagnar innehåller den ett antal fungerande T-34/85.)

Bildkvaliteten skiftar rejält mellan utom- och inomhusscener. Antar att bristerna inte har med bildöverföringen att göra utan med hur originalet är filmat? Denna rätt trista DVD innehåller inget extramaterial.

:-I

Inga kommentarer: